طالبان مسلح در بدخشان از کودکان در جنگ استفاده ابزاری می کنند

استفاده نظامی از کودکان در شمالشرق افغانستان بیشتر شده و پیش از این گزارش های در مورد حضور کودکان در میان نیروهای خیزش مردمی و پولیس محلی در بدخشان و نقاط مختلف به نشر رسیده بود؛ اما حالا فیصل بیگ زاد والی بدخشان می گوید که ۶۰ در صد از طالبان مسلح در بدخشان زیر سن ۱۸ هستند.

بیگ زاد می گوید این کودکان، از روی حوس و علاقمندی به تفنگ، وارد خطوط جنگی شده اند و شماری از این سربازان حتی از خانواده نیز فرار کرده اند.

وی می گوید: ” مجاهدینی که سابق به صفوف طالبان پیوسته اند سن شان بالاتر است، دیگری طالبان میانه سال است که از مدارس دینی پاکستان فارغ شده اند و رهبری جنگ ها را به دوش دارند و گروه دگیری افراد زیر سن ۱۸ سال هستند، گزارش های که به ما رسیده و کسانی که به ما تسلیم شده اند بیشتر شان طالبان زیر سن ۱۸ و از ۱۲ بالا هستند.”

به گفته والی بدخشان مجاهدین پیشین به دلایل اختلافات محیطی و کم توجهی مقام های پیشین محلی، از حمایت دولت دست کشیده اند و به طالبان مسلح پیوسته اند.

او می گوید طالبان میانه سال رهبری جبهه را به دوش دارند و از کودکان به عنوان ابزار استفاده می کنند.

در همین حال غلام سخی غفوری قوماندان امنیه بدخشان می گوید این که چرا طالبان در جنگ از کودکان زیر سن استفاده می کنند معلوم نیست، ولی اکثریت طالبان دستگیر و یا هم تسلیم شده افراد زیر سن هستند.

غفوری می گوید: “کسانی که مسوولین کلان شان هستند، اونها را نمیدانم روی چه انگیزه انتخاب کرده اند، ما امسال اکثریت بچه های که گرفتیم در حدود ۶۴-۶۷ نفر، اکثریت شان بچه های خورد هستند.”

استفاده نظامی از کودکان در صفوف تفگنداران طرفدار دولت (خیزش های مردمی) و پولیس محلی از سوی شماری از مسوولین حکومتی و نظامی تایید شده است؛ اما طالبان مسلح تا هنوز موجودیت افراد زیر سن در صفوف شان را نمی پذیرند.

بدخشان در شمالشرق افغانستان از ولایت های نا امن محسوب می شود که به اساس آمار تایید ناشده، بیش ۴۰ درصد مناطق این ولایت تحت کنترول طالبان مسلح هست، در این مناطق در کنار طالبان محلی تروریستان خارجی نیز و جود دارد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *