ضعف مدیریت آل سعود و تلفات سالانه حجاج

تنها یک روز مانده به آغاز رسمی مراسم حج، شماری از حجاج بنا به دلایل مختلف جان باخته و مهر تائید بر عدم مدیریت آل سعود در این پروسه میلیونی گذاشت.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، به تازه گی شماری از حجاج افغانستان بنا به دلایل مختلفی جان باخته اند که یک تن از آنها در هنگام طواف حریم شریف فوت کرده است.

این رویداد یک رویداد تازه نیست و هرساله شماری از حجاج در طواف حرم شریف جان می بازند؛ اما هیچ تدبیری از سوی مدیران حج آل سعود گرفته نشده است.

آل سعود به مانند تمام سالهای دیگر بیشتر وقت خود را بر زراندوزی و کسب درآمد از پروسه حج کرده و توجهی به حفظ سلامت و امنیت حجاج ندارد.

با تمام اینکه هر سال چنین رویدادی برای حجاج می افتد؛ اما سال گذشته یکی از هولناک ترین حوادث حجاج بعد از سقوط جرثقیل و تلفات ناشی از آن در مراسم منا رخداد.

در این مراسم حجاج به شکل مظلومانه ای در پیش چشم نیروهای امنیتی و تامین کننده سلامت و امنیت حجاج، جان داده و کسی حاضر نبود حتی یک جرعه آب به آنها داده و نجاتشان دهد.

ضعف آل سعود در مدیریت حج زمانی بیشتر از پیش هویدا می شود که برنامه های سیاسی این خاندان از حج رونما شده رنگ سیاسی بر یک پروسه دینی بدهد.

اگر آل سعود کمی از هزینه های بدست آمده از سفر حجاج به عربستان را در راه حفظ جان و امنیت حجاج هزینه کند، به وضوح می توان گفت که تلفات سالانه حجاج به صورت چشمگیری کاهش می یابد.

نکته جالب این است که آل سعود در کنار رسیده گی به وضعیت حجاج و مصرف بخشی از درآمد این پروسه، به دنبال تجهیز بیشتر نظامی و ادامه حملات بر مردم مظلوم یمن است.

رسیده گی به وضعیت حجاج و تامین بهتر امکانات رفاهی برای آنها، زمینه یک حج آرام را برای حجاج فراهم می کند و فکر تلفات و وقوع حوادث را در بین حجاج از بین می برد.

گفتنی است که مناسک حج، امروز به صورت رسمی آغاز شده و حجاج احرام پوشیده و به سوی منا حرکت می‌ کنند و فردا (نهم ذى‌ الحجه) برای انجام فریضه اصلی حج به عرفات می ‌روند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *