شرکت المملکه القابضه متعلق به کیست؟

4910541_640با بالا گرفتن درگیری های مداخله جویانه عربستان در عرصه های مختلف سیاسی و امنیتی در چند سال گذشته، کشور عربستان دالرهای نفتی خود را به سمت دره سلیکون میفرستد تا بتواند راهبرد  جدید برای قدرت نمایی به وجود بیاورد.

راهبرد کنترل رسانه و اینترنت یکی از راهبردهای جدید چند سال گذشته عربستان می باشد که با خرید سهام شرکت های مهم در عرصه های سایبری و رسانه ایی به کنترل و نظارت اهداف خود می پردازند به طور نمونه شرکت “المملکه القابضه” که ریاستِ آن را “بن طلال” شاهزادۀ سعودی به عهده دارد،در حال حاضر عنوان دومین سهامدار بزرگ این شبکه‌ی اجتماعی  توییتر را پس از ایوان ویلیامز، موسس و مدیرعامل سابق توییتر به نام خود ثبت کرد.

شرکت سهامی عام المملکه القابضه که با نام بین‌المللی «Kingdom Holding Company» معروف است ، در سال ۱۹۸۰ تاسیس شد و سهام آن از سال ۲۰۰۷ در بورس عربستان و کشورهای خلیجی خرید و فروش می شود. این شرکت یکی از بزرگ ترین و فعال ترین شرکت های سرمایه گذاری در عربستان و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به شمار می رود و در ۱۳ موقعیت سرمایه گذاری در سراسر جهان، دارای سهام خیلی زیاد می باشد. این شرکت فعالیت اصلی خود را در سال ۱۹۸۸ با خرید ۳۰٪ از سهام United Saudi Commercial Bank (USCB) آغاز نمود. طولی نکشید که ارزش سهام این بانک حدود ۲۰ برابر افزایش یافت. با ادغام چند بانک بزرگ سعودی مانند: HRH و Saudi Cairo Bank که ابتدا در بانک United Saudi Bank (USB) ادغام شده بودند و ادغام همگی در بانک مشترک «سعودی – آمریکا»،‌ موجب تأسیس قوی‌ترین و سودزاترین بانک عربستان سعودی گردید.

جالب آن که شرکت «المملکه القابضه» یا «Kingdom Holding Company» اولین گام حضور و مشارکت در شرکت‌های کلان صهیونیستی را با خرید سهامی از شرکت‌های تبلیغاتی، فیلم‌سازی، نشر و عرصه‌ی سایبری (که امروزه عمده فعالیت‌ خود را بر علیه جهان اسلام متمرکز کرده‌اند) آغاز می‌نماید!

این شرکت در داخل ۲۹.۹٪ از سهام شرکت بازاریابی «Saudi Research and Marketing Group (SRMG)» را به خود اختصاص داده است. (SRMG) گروهی است که شرکت‌ها و نشریات معروفی چون: «الشرق الاوسط»، «الاقتصاد»، «عرب نیوز»، «مجله حیاء»، «المجله»، «الرجل» … و هم چنین شرکت تبلیغاتی و ارتباطی «الخلیج» و انتشارات «المدینه» را در زیر مجموعه دارد.

جالب است که در گزارشات کارشناسان مختلف بیان شده است که محور اصلی این شرکت از خرید سهام توئیتر مداخله و یا بایکوت اخبار مقاومت اسلامی فلسطین و مقاومت اسلامی عراق به وضوح دیده شده است.از زمان قدرت گرفتن عربستان در توییتر، عملاٌ توئیتر به سلاح عربستان برای حفظ منافع خودش در بحرین ، جنگ یمن و هدایت جنگ سوریه تبدیل شده است.

بعضی از کارشناسان معتقدند که خرید سهام توییتر فقط برای هدایت سیاست های کلان می باشد ولی با بررسی اتفاقات در توییتر متوجه میشویم که نظارت و مقابله در توئیتر  در تحرکات کاربران هم می باشد، چند نمونه مهم زیر نشان گر نفوذ عربستان در بین کاربران توییتر می باشد.

  • سعود الفیصل در صفحه توییتر خود اعلام کرد که عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی فوت کرده است. در کمتر از چند دقیقه حساب توییتری‌اش بسته شد.
  • توییتر صفحه کاربری “مجتهد” فعال مشهور سعودی که اطلاعات محرمانه درون خاندان آل سعود را برملا می کرد را بست.

Author

About Author