سند تفاهمنامه برگشت مهاجرین از سوئیدن رد شد

خبرگزاری خاورمیانه

مجلس نماینده گان، سند تفاهمنامه برگشت مهاجرین بین افغانستان و سوئیدن را با اکثریت آرا رد کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این سند تفاهمنامه در ۱ مقدمه، ۳ ضمیمه و ۲۰ ماده پیش از این سوی وزارت امور مهاجرین و دولت سوئیدن ترتیب و امضا شده بود.

این سند برای تائید نهایی، امروز (۱۰قوس) به مطالعه تمام نماینده گان رسید.

عبدالقیوم سجادی عضو کمیسیون امور بین الملل مجلس نماینده گان که سند را برای دیگر نماینده گان ارائه می کرد گفت که در این سند تفاهنامه، الزامات حقوقی وجود دارد که فراتر از سند است.

به گفته وی، در این سند گفته شده که بعد از امضای دو طرف مرعی الاجرا خواهد بود؛ در حالی که هنوز به تائید مجلس نرسیده است و در عین حال بر خروج اجباری مهاجرین تاکید شده است.

سجادی اظهار داشت که در بند دوم این سند تفاهمنامه گفته شده که دولت افغانستان مکلف است تا زمینه برگشت مهاجرین و اسکان آنها را آماده کرده و مهاجرین مکلف به ترک کشور سوئیدن هستند.

بر اساس معلومات نماینده مردم غزنی در مجلس، در بند «ب» ماده سوم این سند نیز گفته شده که به اتباع افغانستان که در سوئیدن پذیرفته نمی شوند؛ امر شده است که این کشور را ترک کنند.

سجادی افزود که بند پنجم نیز نیز برخلاف و مغایر با منافع ملی افغانستان آورده است که برای احترام به کلیت فامیل، افرادی که درخواست پناهندگی شان پذیرفته نشده اند؛ همراه با تمام اعضای فامیلش به صورت اجباری اخراج خواهند شد.

بعد از این گفته ها، نماینده گان نیز این سند را مغایر و خلاف منافع ملی افغانستان دانسته و با اکثریت آرا، آن را رد کردند، این سند تنها شش کارت سبز دریافت کرد.

در عین حال، معاهده مراکش با دو کارت سرخ و با اکثریت آرا، از سوی مجلس نماینده گان مورد تائید قرار گرفت.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *