سرمایه گذاری ۱۲ میلیون دالری برای تقویت تولیدات داخلی

خبرگزاری خاورمیانه

وزارت زراعت و مالداری، از سرمایه گذاری بیش از ۱۲ میلیون دالری در بخش های زراعتی برای تقویت تولیدات داخلی و کاهش واردات خبر می دهد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، اسدالله ضمیر، وزیر زراعت در نشست خبری امروز (۹قوس) در کابل اظهار داشت که این طرحها برای ایجاد فرصت های جدید سرمایه گذاری در جهت تقویت و افزایش تولیدات داخلی و کاهش واردات در بخش زراعت و مالداری صورت گرفته است.

به گفته وی، در این طرح به کمک بخش خصوصی در تولید کارخانه پنبه ولایت هلمند، کارخانه نساجی ولایت بلخ، تولید مرغ گوشتی با ظرفیت ۲۵ هزار قطعه مرغ و تولید مرغ های پرورشی با ظرفیت ۳۰ هزار قطعه در کابل، سرمایه گذاری می شود.

ضمیر اظهار داشت که یک کشتارگاه ویژه گوشت مرغ برای آماده سازی آن جهت بسته بندی در ولایت بلخ، ۱۴ واحد تولیدی مرغ های گوشتی به ظرفیت ۵ هزار قطعه در ولایت لوگر، ۱۰ واحد تولید مرغ گوشتی در ولایت های لغمان و کنر، ۲۰۰ واحد مرغداری کوچک در ولایت تخار، ۵۰ گلخانه در ولایت خوست، ۵۰ گلخانه در کابل، و تولید زنبور عسل در قندهار نیز شامل این طرح است.

وزیر زراعت افزود که در بخش های یاد شده فرصت سرمایه گذاری ۱۲.۵ میلیون دالری فراهم است که ۵۸ درصد توسط بخش خصوصی و ۴۲ درصد با سرمایه گذاری مشترک وزارت ها زراعت، مالیه، انکشاف دهات و مبارزه با مواد مخدر صورت خواهد گرفت.

ضمیر افزود که در سال گذشته ۵۵ شرکت خصوصی در بخش زراعت و مالداری در این وزارت ثبت شده  که ۵۶۷ میلیون افغانی در بخش های گوناگون سرمایه گذاری کرده اند.

بر اساس معلومات وزیر زراعت، اکنون فرصت سرمایه گذاری در بخش های مرغداری، سبزیجات، لبنیات، انگور، عسل، پنبه، انار و زعفران در ۱۴ ولایت کشور فراهم شده است.

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که بخش زراعت افغانستان تا حال به دلیل عدم برنامه های کارا، موفق نشده به خودکفایی برسد و تنها در چند بخش محدود این کار صورت گرفته و محصولات زراعتی کشور از خارج تامین می شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *