زن سعودی غایب بزرگ جامعه

زنان عربستان بدون اطلاع خود به عقد مردان در می آیندبانوان در عربستان، اساساً از حقوق انسانی برخوردار نیست، با نگاهی به قوانین ذیل می توان به وضعیت اجتماعی  زنان در این کشور پی برد، ضمن اینکه دولت سعودی همسو با مفتی های وهابی تا کنون کمترین امتیازی به حقوق و جایگاه زن در این کشور نداده است.

هیچ کشوری در جهان به اندازه عربستان، حقوق و آزادی‏های اساسی زنان و حق حیات سیاسی و اجتماعی آنان را محدود نکرده است.

عربستان پایین ترین نرخ اشتغال زنان را در جهان دارد (۴ تا ۵ درصد). زنان اجازه راه‌اندازی کسب و کار رسمی را ندارند. به کار گرفتن زنان در بسیاری از مشاغل اجرایی بویژه مدیریتی ممنوع است. زنان برای هرگونه اشتغال، از وزارت امور اسلامی اجازه بگیرند. کار زنان تنها با اجازه رسمی ولی او ممکن است. میانگین حقوق ماهیانه زنان بسیار پایین‏تر از مردان می‌باشد.

 ازدواج اجباری در عربستان رواج دارد و پدران می‏تواند دختران خود را بدون اطلاع خودشان به ازدواج مردان در آورند.

عربستان تنها کشور در دنیاست که زنان اجازه رانندگی ندارند.

عربستان تنها کشوری است که زنان حق سخنرانی در جمع مردان را ندارند.

زنان تا سال ۲۰۱۵ اجازه رأی دادن و کاندیدا شدن در انتخابات شورای شهر (که تنها انتخابات کشور است) را نداشتند و اکنون نیز علاوه بر نیاز به رضایت قیم، برای تبلیغ نیز باید وکیل مرد بگیرند .

 عربستان بیش از هر کشور دیگری نسبت به پوشش زنان سخت‌گیرانه عمل می‌کند. همه دختران بالای نه سال، مجبور به پوشیدن روبند هستند و پیدا شدن چهره آنها مجازات زندان و تازیانه به همراه دارد.

از ۱۵۰ باشگاه ورزشی در عربستان هیچکدام متعلق به بانوان نیست. زنگ ورزش در مدارس فقط برای دانش‌آموزان پسر است. ۱/ ۷۳ درصد از زنان عربستانی هیچگونه فعالیت بدنی ندارند و عربستان رتبه نخست بی‌تحرکی زنان را به خود اختصاص داده است. (روحانیون وهابی زنان ورزشکار را «فاحشه» خوانده‏ اند.)

– ورود زنان به فروشگاههای ابزار و آلات موسیقی ممنوع است.

– زنان اجازه ورود به قبرستان را ندارند.

Author

About Author