زاویه ای جدید در روابط کابل ـ اسلام آباد

اشرف-غنی-در-حال-تماسبعد از آنکه روابط کابل و اسلام آباد به دنبال اتهام رئیس جمهور غنی مبنی بر عدم همکاری اسلام آباد در مبارزه با تروریسم، به تازه گی نخست وزیر پاکستان از همکاری رئیس جمهور افغانستان برای کشتن عمر منصور قدردانی کرده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، پیش از این دو کشور همواره یکدیگر را متهم به عدم همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم می کردند؛ اما حالا زاویه ای تازه از روابط دو کشور در حال رقم خوردن است.

رئیس جمهور غنی بعد از روی کار آمدن به دنبال تحکیم روابط با اسلام آباد و در هفته ها و ماه های ابتدایی حکومتش نیز به پاکستان سفر کرد.

اما این روابط تنها در همان هفته ها و ماه های نخست ریاست جمهوری اشرف غنی ظاهرا دوستانه و صمیمی بود؛ کابل و اسلام آباد بعد از آن، همواره یکدیگر را متهم به پناه دادن و یا عدم برخورد قاطع با طالبان افغانستانی و پاکستانی کرده اند.

با این حال، رئیس جمهور غنی در تماس تلیفونی شام دیروز با محمد نواز شریف، به وی اطمینان داد که طراح اصلی حمله تروریستی بی سابقه پاییز سال ۱۳۹۳ به مدرسه ای در شهر پیشاور، در عملیاتی ضدتروریستی در خاک افغانستان کشته شده است.

به دنبال این اظهارات، نخست وزیر پاکستان نیز از این اقدام افغانستان قدردانی کرد.

شاید این نخستین بار در طول بیش از یک سال اخیر است که پاکستان رسماً در عالی ترین سطح، مراتب تشکر خود را از اقدام افغانستان در راستای ضربه زدن به تروریست های ضدپاکستانی اعلام می کند.

این در حالی است که دو روز پیش؛ عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در پاکستان اعلام کرد که رئیس جمهور غنی هماهنگی لازم را برای حمله به عمر منصور انجام داده است.

اقدام برای کشتن عمر منصور یک هفته پس از آن انجام شد که فرمانده ارتش پاکستان قول های مساعدی برای حمایت از افغانستان و از بین بردن پناهگاه های تروریست ها در خاک پاکستان داد.

با این حال، رئیس جمهور غنی هفته گذشته در کنفرانس بین المللی و در حضور سران بسیاری از کشورهای عضو ناتو، بار دیگر پاکستان را به برخورد تبعیض آمیز نسبت به تروریست ها و عدم برخورد جدی با طالبان مسلح افغانستانی متهم کرد.

از سوی دیگر، حدود دو هفته پیش جنرال راحیل شریف، فرمانده ارتش پاکستان با حضور در جمع نیروهای نظامی کشورش در نزدیک مرز افغانستان، در اظهاراتی که مورد پسند رهبران افغانستان قرار گرفت، گفت که پاکستان از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی افغانستان حمایت می کند و اجازه نخواهد داد اقدامی از خاک پاکستان علیه این کشور انجام شود.

Author

About Author