ریاست حقوقی سازمان ملل از آن اسرائیل شد!

F150617MA22-e1439558024355سفیر رژیم اسرائیلی برای نخستین بار در تاریخ ۷۱ ساله سازمان ملل متحد به عنوان ریاست کمیته حقوقی سازمان ملل برگزیده شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این رای‌گیری روز دوشنبه میان ۱۹۳ عضو مجمع عمومی برای ریاست کمیته “مبارزه با تروریسم” سازمان ملل برگزار شد و اسرائیل ۱۰۹ رای مثبت دریافت کرد.

بنا بر این گزارش منابع هیچ کشوری در رای‌گیری، رای منفی نداد، اما ۲۳ رای ممتنع و ۱۴ رای مخدوش وجود داشت و ۴۳ رای هم برای سایر کشورها در غرب اروپا و سایر گروه‌هایی بود که اسرائیل را برای ریاست کمیته مذکور نامزد کرده بودند.

این درحالیست که یشتر نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب، پس از دیدار با نمایندگان کشورهای غربی در کنفرانس مطبوعاتی، مخالفت خود را با کاندیداتوری رژیم اسرائیل برای ریاست کمیته حقوقی سازمان ملل به سفرا و نمایندگان کشورهای غربی و اعضای گروه غرب اروپا ابلاغ کرد.

العربی اظهار داشت: عاقلانه نیست اسرائیل در راس یک کمیته حقوقی قرار گیرد در حالی که خود مرتکب تمامی اقدامات خلاف قانون می‌ شود و تاکنون عملکردهای غیرقانونی متعددی داشته و از ساخت دیوار حائل گرفته تا نقض هر روزه حقوق فلسطینی‌ها و بازداشت روزانه سالخوردگان، جوانان، کودکان و زنان فلسطینی جزئی از این قانون شکنی‌ هاست.

دنی دانون، نماینده رژیم اسرائیل در سازمان ملل متحد به خبرنگاران گفت: «بسیار خشنودم که اولین اسرائیلی هستم که رئیس کمیته حقوقی می‌شود.»

در مقابل ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل گفت که باید یک فرد «کاملا مسئول و لایق» نامزد می‌شد نه یک “ناقض فاحش حقوق بین‌الملل”.

روز دوشنبه اتحادیه عرب نیز به شدت مخالفتش را با نامزدی اسرائیل برای این سمت اعلام و تاکید کرد انتخاب اسرائیل برای ریاست این کمیته “مصیبتی بزرگ” است.

دولت کویت نیز به شدت با این انتخاب مخالفت کرد و آن را انتخابی “نادرست” خواند.

Author

About Author