در یک ماه بیش از یکهزار غیرنظامی در کشور کشته و زخمی شده اند

گروه دادخواهی حفاظت از افراد ملکی که متشکل از ۱۶ نهاد مختلف جامعه مدنی می باشد امروز یکشنبه (۲۶ سرطان) گزارشی را در باره تلفات غیرنظامیان طی یک ماه گذشته در افغانستان اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این گروه با ارایه ارقام تلفات غیرنظامیان در ماه جون – این ماه را خونین‌ترین ماه سال جاری در افغانستان خواند.
براساس یافته‌های این گروه در ماه جون بیشتر از یک هزار فرد ملکی کشته و زخمی شده اند.

ارقام گروه دادخواهی حفاظت از افراد ملکی نشان می‌دهد که ماه جون ۲۰۱۷ برای افراد ملکی در ۱۶ ولایت کشور از خونین‌ترین ماه این سال بوده است.
بر اساس ارقام جمع‌آوری‌شده از ۳۱ ماه می تا پایان ماه جون سال ۲۰۱۷ میلادی ۲۴۹ فرد ملکی شهید و ۷۹۴ تن دیگر زخمی شده اند.
این گروه دادخواهی، عوامل اصلی تلفات افراد ملکی را موتر بمب، حملات انتحاری و انفجار ماین ها گفته‌ خوانده است.

براساس این گزارش کابل در صدر فهرست ولایات جا گرفته است که تلفات افراد ملکی در آن از سایر ولایات بلند تر است و در این ولایت در ماه گذشته میلادی ۱۸۰ فرد ملکی شهید و ۹۰۹ فرد دیگر مجروح شده‌اند.

بر مبنای اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط اعضای گروه دادخواهی حفاظت از افراد ملکی، عامل اصلی این تلفات در درجۀ نخست مخالفین مسلح دولت و در قدم بعدی نیروهای امنیتی کشور خوانده‌شده است.

در این گزارش تاکید شده است ماه جون ۲۰۱۷ طی پانزده سال اخیر از نظر تلفات ملکی ناشی از حملات مخالفین مسلح دولت بدترین ماه به ثبت رسیده است.

این گروه اذعان می‌دارد که اگر مخالفین مسلح دولت تعریف واضحی از افراد ملکی نداشته باشند و دولت هم برای حفاظت از افراد ملکی راه کارهای عملی ایجاد نکند، بیم آن می‌ رود که تلفات افراد ملکی طی ماه‌های آینده افزایش یابد.

بر اساس یافته‌های این گرو ه ولایات کابل، ننگرهار و هلمند به ترتیب بیشترین تلفات افراد ملکی را در ماه مبارک رمضان گذشته متقبل شدند.
گروه دادخواهی حفاظت از افراد ملکی از مخالفین دولت می‌خواهد تا در مناطق مزدحم ملکی از خشونت بپرهیزند، و همچنان از دولت نیز بصورت جدی می‌خواهد تا به نیروهای امنیتی تفهیم نماید که به حفاظت و امنیت افراد ملکی در جریان عملیات توجه جدی مبذول بدارد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *