درگیری بر سر خاکسپاری پیکر «حبیب الله کلکانی» در کابل

14225564_1207914952604885_4875712822072195922_nمراسم خاکسپاری پیکر «حبیب الله کلکانی» پادشاه سابق افغانستان در کابل به خشونت تبدیل شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، ظهر امروز شماری از هواداران حبیب الله کلکانی زمانی که می خواستند پیکر او (شاه سابق افغانستان) را در تپه «شهرآرا» کابل به خاک بسپارند با ممانعت نیروهای محافظتی معاون اول ریاست جمهوری مواجه شدند.

محافظان جنرال «عبدالرشید دوستم» معاون اول رئیس‌جمهور ساحه شهرآرا را به محاصره خود در آورده و با هواداران «حبیب الله کلکانى» پادشاه سابق کشور اجازه ورود به ساحه را نداده اند و این مورد باعث درگیری میان آنان و هواداران حبیب الله کلکانی شد.

براساس گزارش‌ها در این درگیری تاکنون یک نفر پس از رساندن به شفاخانه جان باخته و ۵ تن دیگر زخمی شدند.

در همین حال «کنیشکا ترکستانی» سخنگوی جنرال دوستم در واکنش به تدفین جسد پادشاه سابق افغانستان در شهرآرا گفته است که ما اجازه نمی‌دهیم کلکانی و یارانش در این تپه دفن شوند.

در حال حاضر کشمکش ها میان دوستم و هواداران حبیب الله کلکانی ادامه دارد و  نیروهای ویژه و کماندو ها به ساحه شهر آرا مستقر شدند تا از برخورد مسلحانه در این ساحه جلوگیری نمایند.

در مراسم خاکسپاری حبیب الله کلکانی و ۱۷ تن از همراهانش، صدها نفر از جمله جمله «عطا محمد نور» والی ولایت بلخ و «امرالله صالح» رئیس سابق امنیت ملی افغانستان، شرکت کردند.

گفتنی است که یک ماه قبل برخی از هواداران «حبیب الله کلکانی» شاه سابق افغانستان موضوع پیدا شدن اجساد کلکانی و ۱۷ تن از همراهان آن را رسانه ای کرد و آنها از حکومت خواسته بودند که اجساد وی وهمراهانش را به صورت رسمی و مجدد به خاک بسپارند.

قبر پادشاه سابق افغانستان و ۱۷ نفر از افراد نزدیکش نامشخص بود اما اخیرا طب عدلی کشور بقایای اجساد آنان را در تپه «نادرخان» شهر کابل یافته است.

حبیب‌الله کلکانی معروف به “بچه سقاو” در ۲۴ جدی سال ۱۳۰۷ خورشیدی، قدرت را از امان‌الله خان شاه سابق افغانستان بدست گرفت و کمتر از یک سال در این کشور پادشاهی کرد.

بعداً در ۲۵ میزان سال ۱۳۰۸ قدرت را به نادر شاه واگذار کرد.

با آنکه نادرشاه پس از گرفتن قدرت تعهد کرده بود که حبیب‌الله کلکانی را کار نمی‌گیرد، اما توسط سپاهیانش پس از شکنجه، وی را همراه با هفده تن از یارانش تیرباران و اجساد آنان را مدتی در چمن حضور کابل به دار آویخت.

Author

About Author