خط آهن لاجورد ولایت فاریاب به زودی افتتاح می شود

13535916_910210225756112_1108663208_nوزیر خارجه ترکمنستان در دیداری با مقام های حکومت افغانستان در ولایت فاریاب از افتتاح زود هنگام پروژه خط آهن لاجورد در افغانستان خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، وزیر خارجه ترکمنستان که در رأس یک هیات بلند پایه وارد افغانستان شده است، پس از دیدار با شاکر کارگر نماینده ریس جمهور در کشورهای آسیای میانه، سید انور سادات والی فاریاب و معین وزارت خارجه از آماده گی های کشورش در قسمت آغاز کار پروژه خط آهن لاجورد سخن زده است.

به نقل از سیدانور سادات والی فاریاب، درین دیدار جانب ترکمنستان برعلاوه حمایت از پروژه های زیربنایی در افغانستان وعده تامین امنیت در مرز کشورش با افغانستان و ساخت چندین پروژه مهم و حیاتی را با نماینده گان جانب افغانستان سپرده است.

گفته می شود کار ساخت ۸۰ کیلومتر این خط آهن در داخل خاک ترکمنستان تکمیل شده و در ظرف سه ماه آینده این پروژه به حضور داشت رؤسای جمهور دو کشور در افغانستان افتتاح می شود.

درعین حال خوش بینی های وجود دارد که با تکمیل کار پروژه خط آهن تجارت در افغانستان رونق تازه یافته و ورود کالاهای تجارتی به قیمت ارزان و مناسب تمام می شود.

با افتتاح خط آهن لاجورد، افغانستان از طریق ترکمنستان، آذربایجان و ترکیه به اورپا وصل میگردد.

خط آهن لاجورد افغانستان را با عبور از ترکیه به آبهای آزاد و از مسیر ترکمنستان، آذربایجان و گرجستان به دریای سیاه وصل می سازد.

قرار است وزیر خارجه ترکمنستان با مقام های محلی ولایات جوزجان و بلخ نیز در شمال افغانستان دیدار کند.

Author

About Author