حزب اسلامی مانع فعالیت معادن ذغال سنگ شهر پلخمری

خبرگزاری خاورمیانه

شورای ولایتی بغلان از بسته بودن معادن ذغال سنگ کرکر و دودکش شهر پلخمری ابراز نگرانی کرده؛ می گویند که نزدیک به ۶۰۰ کارگر این معادن، بیکار شده اند.

اسدالله شهباز رئیس شورای ولایتی بغلان به خبرگزاری خاورمیانه گفت که از یکسال به این سو بنابر تهدیدات امنیتی و موجودیت گروه های مخالفین مسلح دولت در منطقه کرکر، این معادن بسته است و کار استخراج آن متوقف گردیده است.

به گفته وی، این دو معدن از اهمیت بالای اقتصادی برخوردار است و غیر فعال بودن آن بنابر موجودیت افراد وابسته به حزب اسلامی باعث گردیده که در فصل زمستان شهروندان پلخمری از ناحیه بلند بودن قیمت مواد سوختی با مشکلات زیادی روبرو شوند و از سوی دیگر یکی از درآمدهای اقتصادی حکومت به رکود مواجه شود.

شهباز افزود که از سویی هم کارهای تخنیکی معادن ذغال سنگ بغلان بگونه معیاری نجام نشده و همه ساله فرو ریختن سقف معادن و گازات برخاسته از آنها؛ ده ها قربانی می گیرد.

اسدالله شهباز، رئیس شورای ولایتی بغلان

این در حالیست که از شروع سال ۱۳۹۵ خورشیدی، دوبار عملیات نظامی به هدف پاکسازی ساحات معادن ذغال سنگ از وجود افراد وابسته به حزب اسلامی از سوی نیروهای امنیتی راه اندازی شده است و همچنان توافقنامه صلح میان گلب الدین حکمتیار رهبر این حزب و دولت به امضا رسید؛ اما با آنهم به گفته رئیس شورای ولایتی بغلان هنوز این گروه با تحرکات شان در ساحه کرکر مانع استخراج ذغال سنگ شده است.

پیش از این صدها کارگر این معادن با راه اندازی تظاهرات خواستار ادامه کارشان شده بودند و مسوولان شرکت افغان کول و حکومت وعده تامین امنیت ساحه کرکر را داده بودند که با گذشت نزدیک به شش ماه هنوز وعده هایشان عملی نشده است.

از سوی دیگر دو ماه پیش مسوولان ریاست معدن ذغال سنگ از ادامه آتش سوزی در معادن کرکر خبر داده و گفته بودند که احتمال انفجار این معدن وجود دارد.

این مسوولان خواستار برقراری امنیت این ساحه از سوی حکومت شده بودند تا جلوی این آتش سوزی و تخریبات برخاسته از انفجار معادن را بگیرند.

معادن ذغال سنگ کرکر و دودکش شهر پلخمری از ۸ سال به این سو از سوی حکومت به شرکت افغان کول به قرارداد داده شده است.

خواستیم در این مورد و سرنوشت کارگران این معادن دیدگاه مسوولان شرکت افغان کول و ریاست معدن بغلان را داشته باشیم که با تماس های مکرر مؤفق به این کار نشدیم.

محراب الدین ابراهیمی

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *