جنگ قدرت در عربستان عامل اصلی حادثه در منی!

12048528_962182630509524_934200476_nبا فوت ملک عبد الله پادشاه عربستان و روی کار آمدن ملک سلمان برادر ناتنی او به عنوان پادشاه جدید ، دو شاهزاده با رقابتی شدید و نا متعارف مسئولیت های جدی و اصلی دولت عربستان را بر عهده گرفتند .

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، محمد بن نایف بن عبدالعزیز ولیعهد اول پادشاه و وزیر داخله عربستان شد . محمد بن سلمان بن عبدالعزیز پسر پادشاه عربستان ولیعهد دوم و وزیر دفاع شد.

رقابت شدید بین این دو شاهزاده که مرتبط با آینده مردم و دولت عربستان است منشاء اصلی اتفاقات عجیب و نادر این روزهای عربستان است .

بر عهده گرفتن پرونده مردم معترض بحرین و سرکوب شیعیان شرق عربستان توسط محمد بن نایف و فرماندهی جنگ عربستان با یمن توسط محمد بن سلمان علاوه بر مسئولیت های دیگر ، رقابت بین این دو شاهزاده را تبدیل به خصومت و درگیری های جدی کرده است .

تشکیل تیم مخفی برای تحقیق و بازرسی درباره اشتباهات و اشکالات اداره جنگ یمن توسط محمد بن نایف برای مقابله با محمد بن سلمان و بی اعتماد کردن مردم و شاهزادگان سعودی نسبت به مدیریت وی و تلاش محمد بن سلمان برای بی اعتماد کردن مسئولان و پادشاه عربستان نسبت به اقدامات محمد بن نایف ولیعهد و وزیر داخله از اتفاقات این روزهای عربستان است .

با موافقت پادشاه عربستان قرار بود پس از اتمام مراسم حج ، محمد بن نایف از ولیعهدی و وزارت داخله کنار گذاشته شود و محمد بن سلمان ولیعهد اول و پادشاه آینده عربستان شود و پادشاهی در خاندان ملک سلمان ادامه یابد .

برکناری محمد بن نایف ولیعهد اول عربستان نیاز به علت های موجه و همراهی شاهزادگان و مسئولان سعودی و آمادگی افکار عمومی داخلی و خارجی دارد تا به کودتا شبیه نشود.

نشان دادن ضعف در اداره مراسم حج که مسئولیت آن برعهده وزیر داخله محمد بن نایف است می تواند دلیل خوبی برای برکناری او از سمت های دولتی در عربستان باشد.

حادثه سقوط جرثقیل در مسجد الحرام ، آتش سوزی در هتل ، بی نظمی در اجرای مراسم ها ، سقوط پنکه در صفا و مروه ، حادثه منی و … می تواند افکار عمومی را برای کنار گذاشتن او توجیه نماید.

Author

About Author