تکرار معمای داعش در فلوجه!

EE139BD7-F8D7-4EC3-BC35-17BB3E10A464_cx0_cy16_cw0_w987_r1_s_r1در شهر تکریت که در چند مرحله عملیات نظامی انجام گرفت، الحشدالشعبی توانست تا مرحله ما قبل آزادی کامل به پیش برود، ولی پس از مداخله آمریکایی‌ها و فرود چرخبال هایشان که اقدام به خارج کردن سران و نیروهای داعش کردند، نیروهای نظامی وارد تکریت شدند و تقریباً تلفات داعش اعداد بسیار کمی را شامل می‌شد که مقاومت آنها در تکریت باید به تعداد بیشتری از داعشی‌ها متکی می‌شد، یعنی تکریت آزاد شد و تعدادی از داعش کشته شدند، ولی سران و نیروهای اصلی داعش توسط آمریکا در لحظات آخر از تکریت خارج شده و سپس تکریت سقوط کرد.

در مورد فلوجه که داستان‌های زیادی از مقاومت در مقابل آمریکایی‌ها مطرح است، وقتی عملیات پاکسازی و محاصره فلوجه توسط الحشدالشعبی با قدرت و سرعت آغاز می‌شود و تا دیوارهای شهر ادامه می‌یابد، الحشدالشعبی در بیرون شهر می‌ماند و نیروهای واکنش سریع و پولیس فدرال وارد شهر می‌شوند که تقریباً فلوجه را آزاد کرده‌اند و باید پاکسازی شهر را کامل کنند. سوال این است که داعشی‌ها فلوجه‌ کجا رفتند و چه کسی آنها را نجات داده است؟ تعداد تلفات داعشی‌ها و تجهیزات آنها و سران اصلی داعش که در شهر بودند، یا باید در بین تلفات و زخمی‌ها باشند و یا باید به نحوی از شهر خارج شده باشند. حال سوال این است که این افراد توسط چه کسانی و چگونه از فلوجه خارج شده و از چه مسیری نجات داده شده و به چه منطقه‌ای منتقل شده‌اند؟ باز هم تصاویری از چرخبال های آمریکایی در فلوجه وجود دارد که با تعداد قابل‌توجه در منطقه داعش فرود و برخاست داشته‌اند.

البته برخی گزارش‌ها هم، از هماهنگی برخی عشایر سنی این منطقه که در انتقال و جابه‌جایی داعشی‌ها مؤثر بوده‌اند سخن می‌گویند. نکته مهم‌تر اینکه داعشی‌های محلی و یا بعثی که همراه با اهالی که از شهر خارج شده‌اند و یا کسانی که در شهر باقی مانده‌اند، همان‌هایی خواهند بود که مجدداً شهر فلوجه را آلوده به اقدامات تروریستی کرده و یا خود را برای فاز سیاسی در عراق آماده می‌کنند و به‌عنوان هسته‌های خفته کار ویژه خواهند داشت. دستگاه‌های امنیتی عراق همان‌گونه که در عملیات‌های نظامی ابتکار عمل را در دست داشتند، در عملیات‌های امنیتی و اطلاعاتی برای حفظ امنیت مردم عراق و خشکاندن ابزارهای تروریستی آمریکا و آل سعود هم باید دست برتر و ابتکار را حفظ کنند.

Author

About Author