توافقنامه دفاعی قطر و انگلستان

13250433_598350290326152_1913210311_nخالد العطیه وزیر مشاور در امور دفاعی قطر به لندن سفر کرده و در ملاقات با مایکل فالون(وزیر دفاع انگلیس)توافق نامه همکاری دفاعی مشترک امضاء نمودند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، العطیه در این سفر با نیکلاس هوتن (رئیس ستاد نیروهای مسلح)، سرلشکر غوردن ماسینجر(معاون رئیس ستاد راهبردی وعملیات نظامی)، فیلیپ دان (وزیر تدارکات دفاعی) فیلیپ هاموند (وزیر خارجه انگلیس) دیدار و پیرامون خرید جنگنده های یورو فایتر تایفون و ایجاد مقر نظامی لندن در دوحه مذاکره نمود.

 قطر چند ماهه گذشته خبر خرید جنگنده های نوع تایفون را اعلام کرده بود. قطر میزبان مقر فرماندهی نیرو های آمریکایی در منطقه خاور میانه و شاخ آفریقا موسوم به ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا است همچنین فرانسه پایگاه نظامی کوچکی را در امارات در اختیار دارد.

شیخ تمیم امیر قطر در سفر چند ماهه گذشته خود به انگلیس با مقامات عالی رتبه انگلیسی مذاکره و تفاهم نامه امنیتی بین دو کشور امضاءشده بود. همچنین قطر طی توافق با ترکیه در زمینه همکاری نظامی دو جانبه آمادگی خود برای واگذاری یک پایگاه به ارتش ترکیه در سواحل خلیج فارس اعلام نموده است.

رقابت خاموش قطر با عربستان و امارات موجب شده تا این کشور در واگذاری سرزمین خود به ارتش های مختلف برای کسب امنیت در ظل آنها گوی سبقت را از سایر کشور های خلیج فارس برباید.

در بررسی نوع تسلیحات خریداری شده مشخص گردید قطر در پی ایجاد مصونیت برای خود در برابر امارات عربستان است.

Author

About Author