تهران؛ میزبان غنی و مودی

0,,17961043_303,00رئیس جمهور غنی و نارندرا مودی، هفته آینده و برای امضای توافقنامه سه جانبه ترانزیتی بندر چابهار به ایران سفر می کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، سفر محمد اشرف غنی، رئیس جمهور اسلامی افغانستان روز دوشنبه هفته آینده (۳جوزا) صورت می گیرد در حالی که نخست وزیر هند یک روز زودتر به تهران می رسد.

این سفر برای امضای توافقنامه سه جانبه ترانزیتی بندر چابهار صورت می گیرد که حسن روحانی، رئیس جمهور اسلامی ایران از آن میزبانی می کند.

بر اساس برنامه از پیش تعیین شده، توافقنامه سه جانبه در حضور سران سه کشور توسط وزرای مربوط افغانستان، ایران و هند امضا می شود.

گفتنی است که سفر رئیس جمهور به تهران چند ساعت را در بر خواهد گرفت و بعد از امضای توافقنامه دوباره به کشور باز می گردد.

بندر چابهار

بندر چابهار یکی از مناطق تجاری در ولایت سیستان و بلوچستان ایران و تنها بندر اقیانوسی این کشور می‌ باشد که در کرانهٔ دریای عمان و اقیانوس هند قرار دارد. لنگرگاه آن قابلیت پهلوگیری کشتی ‌های اقیانوس ‌پیما را دارد و از مناطق آزاد بازرگانی است.

Chabahar-Port

این بندر به دلیل موقعیت راهبردی، که نزدیک‌ ترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه (افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرغیزستان و قزاقستان) به آبهای آزاد است از اهمیت فراوانی برخوردار است و سازندگی و سرمایه ‌گذاری فراوانی در آن صورت می‌ گیرد.

اهمیت چابهار برای افغانستان

بندر چابهار نزدیک ترین و ارزان ترین راه افغانستان به دریا است. استفاده از این بندر، وابستگی کابل به بنادر پاکستان را کاهش می دهد.

پاکستان بارها از این وابستگی افغانستان استفاده سیاسی کرده و در مقاطع مختلف با تیرگی روابط دو کشور، بندرهایش را به روی افغانستان بسته است.

با استفاده از این بندر، بازرگانان کشور با مصرف کمتری اموال تجاری و ترانزیتی خود را به کشور انتقال داده و از آنجا به آسیای مرکزی و جنوبی ترانزیت می کنند.

نکته مهم استفاده از چابهار، رهایی از وابستگی اقتصادی به بنادر پاکستان است.

Author

About Author