تمام گزینه های همسایگی پاکستان استفاده شده است

ریاست جمهوری افغانستان می گوید که در طول یک سال گذشته تمام گزینه های همسایگی پاکستان تجربه شده است و این کشور باید بر اساس توافقات چهارجانبه با شورشیان برخورد کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، سیدظفر هاشمی، معاون سخنگوی رئیس جمهور با حضور در نشست خبری اظهار داشت که پاکستان یک همسایه کلیدی و مهم برای افغانستان است.

هاشمی اظهار داشت که در طول یکسال گذشته از تمام گزینه ها در برابر پاکستان استفاده شده است؛ اما در بخش مبارزه با دهشت افگنی میکانیزم مشخص و هدفمند در اختیار است.

به گفته وی، در مذاکرات چهارجانبه توافق شده تا در برابر شورشیان و دهشت افگنانی که از خشونت دست بردار نیستند، با اقدامات جدی روبرو باشند و از پاکستان نیز چنین خواسته می شود.

در عین حال، معاون سخنگوی رئیس جمهور یک بار دیگر بر زمانگیر بودن پروسه صلح اشاره کرده و گفت تا زمانی که توافق نهایی به امضای نهایی نرسیده نمی توان در مورد زمان به دست آمدن یک نتیجه مشخص از صلح صحبت کرد.

هاشمی می گوید که در پروسه صلح تا آخرین لحظه احتمال تغییرات وجود دارد و به همین خاطر تعیین زمان برای رسیدن به توافق نهایی اشتباه است.

این در حالی است که توافقنامه صلح حکومت با حزب اسلامی نهایی شده و تنها انتظار امضای رهبران حکومت و حکمتیار را می کشد.

ملااختر منصور

380275-mullahmansoor-1438418921-485-640x480

ملااختر منصور، رهبر پیشین شورشیان طالب در یک حمله هواپیماهای بی سرنشین امریکا در بلوچستان پاکستان کشته شد.

هرچند مقام های اسلام آباد می گویند که این اقدام نیروهای امریکایی نقض حاکمیت پاکستان است و بدون هماهنگی با نیروهای پاکستانی صورت گرفته است؛ اما معاون سخنگوی ریاست جمهوری می گوید که تمام عملیات توسط شرکای بین المللی صورت می گیرد، با هماهنگی کامل انجام می شود.

به گفته وی، عملیات بر علیه هراس افگنان به صورت کامل با مقام های افغانستان هماهنگی می شود.

سفر غنی به قطر و ایران

B0BFF29A-5628-4A66-89E9-C2355F1E18F4_w987_r1_s

قابل ذکر است که سید ظفر هاشمی در این کنفرانس در مورد جزئیات و دستاوردهای سفر رئیس جمهور به قطر و ایران نیز معلومات ارائه کرد.

به گفته وی، در سفر به قطر برنامه های اقتصادی بیشتر مطرح بحث بود که به اساس آن، قرار است در روزهای آینده، کابل میزبان بازرگانان قطری باشد.

در عین حال، معاون سخنگوی رئیس جمهور در مورد سفر آقای غنی به ایران نیز اظهار داشت که پس از مدت های طولانی توافقنامه چابهار به امضا رسید.

گفتنی است که موافقتنامه سه جانبه ترانزیتی و بازرگانی چابهار، عصر دیروز در تهران بین سه کشور افغانستان، ایران و هند به امضا رسید.

Author

About Author