تخریب تاسیسات عام المنفعه در جنگ بغلان

شدت و تداوم جنگ در ولسوالی های ولایت بغلان، باعث ویران شدن ده ها تاسیسات عام المنفعه شده و خسارات زیاد مالی در پی داشته است.

ولسوالی بغلان مرکزی از جمله ولسوالی هایی است که بیشترین خسارات را از ناحیه تخریب تاسیسات عام المنفعه دیده و باشنده گان آن، با مشکلات فراوانی روبرو هستند.

0213

به گفته باشنده گان ولسوالی بغلان مرکزی، از آغاز درگیری ها در این ولسوالی چندین پل و پلچک کوچک و بزرگ تخریب شده و راه مواصلاتی شماری از قریه جات مسدود شده است.

این باشنده گان می گویند، به دلیل تخریب این پل ها، در انتقال فرآورده های زراعتی به بازار و مریضان به مراکز صحی با مشکلات عمده ای روبرو هستند.

سیدکمال وردک فعال مدنی و باشنده ولسوالی بغلان مرکزی به خبرگزاری خاورمیانه گفت :«با آنکه هنوز درگیری در این ولسوالی ادامه دارد و حکومت مجال سروی و ترمیم این زیربناها را نیافته؛ اما مردم با مشکلات روز افزونی روبر هستند.»

به گفته وی، علاوه بر اینکه ده ها منزل مسکونی تخریب شده، چندین پل و پلچک در ساحات مختلف بغلان مرکزی در جریان جنگ و یا هم از سوی طالبان ویران شده و راه مواصلاتی ده ها قریه مسدود گردیده است.

وردک اظهار داشت که تخریب تاسیسات عام المنفعه باعث شده که کشاورزان نتوانند فرآورده های زراعتی شان را به بازار انتقال دهند.

14139486_1161695717224880_246657265_o

در عین حال مسوولان محلی ولایت بغلان نیز این مشکلات را پذیرفته و می گویند که در نتیجه شدت جنگ در ولسوالی های بغلان مرکزی و دهنه غوری و حومه های شهر پلخمری، تاسیسات عام المنفعه تخریب و باعث مسدود شدن راه های مواصلاتی شده است.

محمد صفا سنایی، رئیس سکتوری ولایت بغلان به خاورمیانه گفت که تخریب پلها و پلچک ها مشکلات زیادی را برای مردم به وجود آورده و مردم را نگران ساخته است.

وی در حالی که رقم دقیق از تاسیسات عام المنفعه تخریب شده ارائه نکرد؛اظهار داشت:« وقتیکه راه مواصلاتی مسدود شود، تاثیرات منفی بالای زنده گی مردم می گذارد، حاصلات زراعتی به بازار انتقال داده نمی شود و در انتقال مریضان به شفاخانه هم مشکلات عمده ای ایجاد می شود.

بخش عمده تاسیسات تخریب شده در مناطق جنگی ولایت بغلان، از سوی وزارت احیا و انکشاف دهات و به کمک جامعه جهانی ساخته شده اند که ساخت دوباره آنها نیاز به پول هنگفتی دارد.

Author

About Author