تبعات درگیری در تورخم بر مهاجرین افغانستان در پاکستان

pakistan-afghan-refugees1به ضرب الاجل تعیین شده پاکستان برای بازگشت مهاجران افغانستان به ویژه مهاجران غیرقانونی تنها دو روز دیگر باقی مانده است؛ اما اسلام آباد پیش از وقت در فکر اتخاذ تدابیر سخت تر برای بازگرداندن مهاجران است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، عبدالقادر بلوچ، وزیر امور مناطق مرزی پاکستان گفته است که به دنبال سیاست های جدی برای بازگرداندن مهاجران افغانستان هستند.

وی افزود که پس از ماجرای کشته شدن ملا اختر منصور در خاک پاکستان و تنش های اخیر میان دو کشور همسایه بر سر مرز تورخم، پاکستان سیاست های خود در قبال مهاجران را تغییر خواهد داد.

بلوچ گفته است که مهاجران افغانستان تقریبا از دهه ۸۰ میلادی به پاکستان آمده و آمار مهاجران ثبت شده و نشده در پاکستان اکنون نزدیک به سه میلیون نفر است.

روز سی ام جون (۱۰سرطان) پایان مهلت اقامت مهاجران افغانستان در پاکستان است و در این خصوص اسلام آباد تصمیم گرفته تا رویکرد جدی برای بازگرداندن این مهاجران به کشورشان اتخاذ کند.

بر اساس گفته های وزیر امور مناطق مرزی پاکستان، پس از بازگشت نخست وزیر پاکستان از لندن، سیاست های جدید ابلاغ خواهد شد و پس از آن پاکستان روند بازگشت آبرومندانه مهاجران افغانستان را بطور جدی پیگیری و به اجرا خواهد گذاشت.

در درگیری های ایجاد شده در مرز تورخم، شماری از نیروهای مرزی افغانستان و پاکستان کشته و زخمی شدند.

در پیوند به سیاست های تازه اتخاذ شده از سوی پاکستان در قبال مهاجرین افغانستان باید گفت که هفته پیش سرتاج عزیز مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی به مناسبت روز جهانی پناهنده گان، اردوگاه های پناهجویان افغانستان در پاکستان را خانه امن تروریست ها توصیف کرده بود.

به گفته وی، طی دو سال اخیر که ارتش پاکستان ضربات سختی به تروریست ها در مناطق قبیله ای در نزدیک مرز افغانستان وارد کرده است، بخشی از تروریست ها از این مناطق متواری شدند و به اردوگاه های مهاجران افغانستان در نزدیک این مناطق پناه برده و آن را خانه ای امن برای خود یافته اند.

از سوی مقابل، دولت افغانستان می گوید که آماده گی پذیرش حدود سه میلیون آواره و مهاجر از خاک پاکستان را ندارد و انجام این کار نیازمند زمان، ایجاد زمینه و زیرساخت های مناسب و کمک نهادهای بین المللی است.

مهاجرین، ابزاری در دست پاکستان

این برای اولین بار نیست که پاکستان برای مهاجرین افغانستان در این کشور ضرب الاجل تعیین کرده است، در هر موردی که اسلام آباد از دسترسی به اهدافش در افغانستان مایوس می شود، از ابزارهای دست داشته برای اعمال فشار بر کابل استفاده می کند.

از میان ابزارهای در اختیار داشته پاکستان در قبال افغانستان، مهاجرین است که به دلیل عدم ظرفیت دولت برای پذیرش آنها، از زیر فشار خارج شده نمی تواند.

این ابزار در چندین مورد به کار پاکستان آمده و از این طریق خواسته های خود از کابل را عملی ساخته است.

باید دو روز دیگر به انتظار نشست و دید که به تاریخ دهم سرطان چه اتفاقی در قبال مهاجرین افغانستان در پاکستان خواهد افتاد و یا چه امتیاز دیگری نصیب پاکستان در این راستا خواهد شد.

Author

About Author