انتظار کمک سه و نیم میلیارد دالری در بروکسل

حکومت افغانستان انتظار دارد تا جامعه جهانی در نشست بروکسل، وعده کمک سه و نیم میلیارد دالری در سال را اعلام کند و این کمک نیز در اختیار حکومت قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، تنها دو روز مانده به نشست بروکسل در مورد افغانستان، وزرای مالیه، خارجه و مهاجرین به نشست فوق العاده مجلس نماینده گان حضور یافتند.

اکلیل حکیمی در این نشست اظهار داشت که تمام آماده گی ها برای حضور پررنگ در نشست بروکسل گرفته شده است و هیئت دولت خواسته های خود را در این نشست بازگو خواهد کرد.

به گفته وی، حکومت انتظار دارد تا کمک های جامعه جهانی به اندازه ای باشد که خلای مالی را در ۴ سال آینده تکافو کرده و انتقال منابع مالی نیز از طریق بودجه ملی انجام شود.

بر اساس اظهارات حکیمی، طبق وعده ابتدایی کشورهای اشتراک کننده در نشست بروکسل در حدود ۳ اعشاریه ۵ میلیارد دالر به صورت سالانه به افغانستان کمک خواهد شد.

وزیر مالیه افزود که انتظار می رود این وعده در بروکسل افزایش پیدا کند.

وی گفت که آلمان، بانک جهانی و امریکا بیشترین کمک را به افغانستان خواهند داشت.

در عین حال، حکیمی اظهار داشت که جامعه جهانی نیز در برابر کمک های خود خواسته هایی از جمله اقدامات عملی در اصلاحات و مبارزه با فساد اداری و آماده گی برای انتخابات مطابق با اصلاحات از حکومت افغانستان دارد.

هرچند پیش از این گفته می شد که جامعه جهانی به ویژه کشورهای اروپایی کمک های خود را منوط به بازگشت مهاجرین افغانستان از این کشورها دانسته است؛ وزیر مالیه می گوید :«پیش شرط هایی برای کمک در قبال برگشت مهاجرین در میان نیست؛ اما این کشورها گفته اند که اگر شرایط برای بازگشت مهاجرین از سوی حکومت کابل فراهم نشود؛ آنها پولی که به مهاجرین کمک می کنند را در کشور خودشان برای مهاجرین به مصرف خواهند رساند.»

در عین حال سید حسین عالمی بلخی، وزیر مهاجرین و عودت کننده گان نیز اظهار داشت که در حال حاضر روند بازگشت مهاجرین به ویژه از دو کشور همسایه ایران و پاکستان رو به افزایش است.

به گفته وی، هم اکنون روزانه بیش از ۵هزار نفر از پاکستان و ۵۰۰ نفر نیز از ایران به کشور برگشت می کنند با این تفاوت که پاکستان اجباری در این بازگشت ندارد و تنها به دلیل شرایط سخت زنده گی، مهاجرین به کشور بر می گردند؛ اما ایران به اجبار مهاجرین را «رد مرز» می کند.

گفتنی است که نشست بروکسل به تاریخ ۱۳ و ۱۴ میزان به میزبانی بلجیم برگزار می شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *