امریکا به دنبال راهی برای حضور دایمی در یمن

ایالات متحده امریکا به دلیل حس سلطه طلبی که از ابتدای پیدایش داشت؛ به فکر حضور در شماری از کشورهای جهان به ویژه خاورمیانه است تا به اهداف خود برسد.

این کشور به دلیل قدرت مالی، سیاسی و نظامی بالا همیشه تلاش کرده است تا راهی برای حضور در شماری از کشورها به ویژه کشورهای جنگ زده جستجو کند.

از حضور این کشور در افغانستان و عراق به دلیل حضور گروه های تروریستی گرفته تا کشورهای افریقایی و شماری از کشورهای خاورمیانه به مانند یمن، مناطقی هستند که ایالات متحده امریکا با گشایش راهی، در آن حضور یافته اند.

حملات یازدهم سپتمبر بر مراکز تجاری و پنتاگون گواهی بود بر حضور امریکا در افغانستان و بعد از آن دشمنی با صدام حسین نیز عاملی شد برای اینکه ردپای امریکا در عراق نیز دیده شود.

از حضور امریکا و همپیمانانش در افغانستان نزدیک به شانزده سال می گذرد و در این مدت هیچ تفاوتی در وضع امنیتی این کشور دیده نمی شود؛ بسا اینکه بدتر نیز شده است.

امریکا عراق را ترک کردند؛ اما بروز شماری از کارکردهای تخریبی که گمان می رود با مشوره و حمایت همه جانبه امریکا صورت گرفت؛ حضور اندک آنها را زمینه ساز شد.

همین روال در روزهای در حال سپری شدن، در یمن به تجربه گرفته شده است؛ کشوری که عربستان به شدت در حال عملیات در مناطقی از آن است و هر روز بر مواضعی و مناطقی از یمن حمله کرده و فاجعه می آفریند.

این حملات عربستان با حمایت همه جانبه امریکا انجام شده و با پسوند دادن شورشیان به حوثی های یمن، زمینه را برای عملیات فراهم کرده اند.

راهکار تازه امریکا برای حضور در یمن و حمایت از حمله و تجاوز عربستان بر یمن، راکت پراکنی به سمت کشتی های جنگی است که در دو مورد صورت گرفته در جریان ده روز گذشته، هیچکدام از راکت ها به کشتی های امریکایی در سواحل یمن برخورد نکرده اند.

مقام های نظامی امریکا در هر دو مرتبه ادعا کرده اند که حوثی ها بالای کشتی های جنگی این کشور راکت پراکنی کرده اند؛ اما نکته جالب این است که اگر حوثی ها واقعا در این راکت پراکنی ها دست دارند، چرا هدف را نمی زنند و راکت را بیهوده در آب می اندازند؟

در جنگ زمانی که یک طرف بر طرف مقابل حمله می کند به هدف آسیب رساندن به آن است؛ اما در راکت پراکنی که به ادعای امریکا از سوی حوثی ها صورت گرفته هیچ تلفاتی برجا نمانده.

از سوی دیگر، گمانه زنی ها بر این است که امریکا از این حربه و با استفاده از تجربیاتش برای حضور در کشورهای جنگ زده، چند راکت از مناطقی در نزدیکی حوثی ها به سمت کشتی های خود پرتاب کرده تا شرایط و دلایل برای حضور آنها و حمایت همه جانبه از سعودی ها فراهم شود.

در تازه ترین مورد، امروز (۱۹میزان) وزارت دفاع امریکا گفته است که کشتی های جنگی این کشور هدف دو راکت در «آبهای بین ‌المللی» و در نزدیکی سواحل یمن قرار گرفته است.

جف دیویس، سخنگوی وزارت دفاع امریکا گفته است که دو راکت به سمت کشتی های جنگی آنها در آبهای یمن شلیک شده؛ اما هیچ یک از راکت ‌ها به کشتی های امریکایی اصابت نکرده است.

با این شرایط گویا، دیگری بهانه ای برای حضور امریکا در جنگ یمن و حمایت از آل سعود برای حمله های مرگبار بر مواضع کودکان و زنان یمنی باقی نمی ماند.

حمایت از جنگ آل سعود به معنی دوامدار شدن و گسترش یافتن دامنه جنگ در یمن باشد، جنگی با حضور نیروهای نظامی امریکا.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *