افتتاح خط ریل ویژه ترانسپورتی بین چین و افغانستان

برای اولین بار در تاریخ روابط چین و افغانستان، خط ریل ویژه ترانسپورتی به هدف انتقال مستقیم اجناس تجاری بین دو کشور افتتاح شد.

14089036_10157158797865012_5235922224454782227_n

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، جانان موسی زی، سفیر افغانستان در چین، با نشر خبرنامه ای در صحفه فیس بوک خود نگاشته است که این خط ریل به نام «Sino Afghan Special Railway Transportation» امروز (۴سنبله) در شهر هایمن ایالت جیانگسوی چین افتتاح شد.

به گفته وی، این خط ریل که در چوکات برنامه یک کمربند یک راه و با تلاش سفارت افغانستان در بیجنگ ایجاد شده، قرار است ماهانه دو بار کانتینرهای اجناس تاجران افغان را به حجم ۴۵ فوت به وزن ۲۹ تُن و ۴۰ فوت به وزن ۲۶ تُن از شهر هایمن چین به مقصد افغانستان از مسیر کشورهای قزاقستان و ازبکستان الی بندر حیرتان در ولایت بلخ انتقال بدهد.

موسی زی گفته است که در تبادله دوجانبه، این خط ریل اقلام صادراتی افغانستان مانند سنگ مرمر، زعفران، میوه های خشک و سایر اقلام صادراتی را به چین بارگیری می کند.

وی ایجاد این خط ریل ویژه که مشترکا از سوی کمپنی Qin Geng Industrial Co Ltd چین و شرکت افغانی وطن گروپ صورت گرفته است را فرصت جدیدی برای تقویت تجارت بین دو کشور دانست.

بر اساس معلومات سفیر افغانستان در چین، این خط ریل مسیر انتقال کالاهای تجارتی بین چین و افغانستان و بالعکس را به میزان زیادی کوتاهتر، مصئون تر و با قیمت پایین تر خواهد ساخت.

این خط ریل در حالی افتتاح می شود که چندی پیش نیز پروازهای مسقیم کابل ـ ارومچی توسط شرکت هوایی آریانا آغاز شده بود.

Author

About Author