استاد محمد محقق با منشی عمومی حزب کمونیست چین دیدار کرد

استاد حاجی محمد محقق معاون ریاست اجرایی جمهوری اسلامی افغانستان در سومین روز سفر خویش به جمهوری خلق چین، امروز چهارشنبه (۳۱ سنبله)با وانگ سان یون منشی عمومی حزب کمونیست چین در ولایت گنسو دیدار و گفتگو نمود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در این ملاقات، منشی عمومی حزب کمونیست چین در ولایت گنسو با ابراز خیر مقدم و قدردانی از اشتراک معاون ریاست اجرایی و هیئت همراه ایشان در اولین نمایشگاه بین المللی فرهنگی راه ابریشم در شهر دون هوانگ، روابط بین دو کشور را تاریخی و دوستانه توصیف کرده گفت: روابط چین با افغانستان در طول تاریخ دوستانه و حسنه بوده و جاده راه ابریشم دو ملت را به هم وصل کرده است.

آقای وانگ افزود: افغانستان جزء اولین دسته از کشورهایی است که جمهوری خلق چین را به رسمیت شناخت و ۶۱ سال قبل با جمهوری مردم چین روابط دیپلوماتیک برقرار کرد که این روابط بین دو کشور در زمان حکومت وحدت ملی روز بروز در حال گسترش است و تبدیل به مناسبات استراتیژیک شده است.

وی تاکید کرد: مواصلت اولین قطار تجارتی از ولایت جیانگسوی چین به ولایت بلخ افغانستان گام بلندی در چارچوب توافقات یک کمربند و یک جاده می باشد.

همچنین معاون ریاست اجرایی جمهوری اسلامی افغانستان هم با ابراز امتنان از میزبانی گرم مقامات ولایت گنسو و جمهوری مردم چین، از بازدید شهر تاریخی و فرهنگی دون هوانگ ابراز خرسندی نمود.

وی گفت: شهر تاریخی و فرهنگی دون هوانگ همانند بامیان افغانستان یک ولایت باستانی می باشد و اکنون با امضای تفاهم نامه خواهر خواندگی بین دو ولایت امیدوار هستم که همکاری دوجانبه در عرصه های مختلف فرهنگی، تجارتی، اقتصادی، توریزیم، اکتشاف و استخراج معادن و دیگر عرصه ها گسترش یابد.

استاد حاجی محمد محقق ضمن یاد آوری از سفر مقامات عالی رتبه دو کشور در طی دو سال اخیر، امضای تفاهم نامه راه ابریشم و کمربند اقتصادی را بین دو کشور با اهمیت دانسته افزود: امیدوارم در اجرایی شدن موافقت نامه ها اقدامات لازم از سوی دو جانب روی دست گرفته شود تا شاهد توسعه روابط عملی و اجرایی در عرصه های مختلف در آینده نزدیک باشیم.

وی علاوه نمود: افغانستان به حیث یک کشور دارای معادن و ذخایر سرشار و غنی و چین به حیث دومین اقتصاد بزرگ جهان میتواند شریک مفید برای هم باشند.

آقای وانگ نیز بصورت مفصل ظرفیت های ولایت گنسو را معرفی نموده گفت: ولایت گنسو یکی از ولایت های فرهنگی و تاریخی جمهوری مردم چین است که در آن آثار باستانی فراوانی وجود دارد و هفت منطقه آن به حیث میراث جهانی ثبت شده است.

این ولایت همچنان در بخش های زراعت، نفت و گاز جایگاه مهمی در کشور چین دارد و در زراعت مدرن و دواز سازی بیولوژی نیز در حال توسعه بیشتر می باشد.

منشی عمومی حزب کمونیست چین در ولایت گنسو پیشنهاد نمود تا در قالب تفاهم نامه خواهر خواندگی بین دو ولایت گنسو و بامیان تبادل نظر و همکاری دایمی ایجاد شود و روابط دو جانبه در عرصه اکتشاف معادن و تبادل تجارب بین افغانستان و گنسو افزایش یابد و بعد از این تبادلات فرهنگی، بازدید تاجران و مردم دو کشور، تبادل دانشجویان، برگزاری نمایشگاه های فرهنگی و بازدید متخصصان باستان شناسی نیز آغاز گردد.

استاد حاجی محمد محقق معاون ریاست اجراییه از پیشنهادات آقای وانگ یان سون استقبال نموده و پیشنهاد نمود تا تاجران و صنعت کاران افغانستان و چین در قالب هیئت های اقتصادی از دو کشور بازدید نموده و در نمایشگاه های بعدی در شهر دون هوانگ ولایت گنسو سالن ویژه افغانستان در نظر گرفته شود.

معاون ریاست اجراییه همچنان از منشی عمومی حزب کمونیست چین در ولایت گنسو و والی این ولایت دعوت بعمل آورد تا در فرصت مناسب به افغانستان سفر نمایند.

آقای وانگ نیز با ابراز امتنان از دعوت معاون ریاست اجراییه افغانستان وعده نمود که در سالهای آینده سالن ویژه آثار فرهنگی افغانستان را در نمایشگاه دایمی دون هوانگ در نظر خواهد گرفت.

در این ملاقات از جانب چین برعلاوه منشی عمومی حزب کمونیست چین در ولایت گنسو، لی جیان هوا دبیر شورای دایمی خلق ولایت گنسو، سیا هون مین و یانگ زی شینگ معاونان ولایت گنسو، تانگ شینگ خه معاون دبیر شورای دایمی خلق ولایت گنسو، جانگ جیان چانگ معاون بخش تبلیغاتی ولایت و وانگ دای شی رئیس روابط بین المللی ولایت گنسو حضور داشتند و از جانب افغانستان در معیت معاون ریاست اجراییه، نصیر احمد انصاف معاون اول اتحایه سرتاسری صنعتکاران افغانستان، گل حسین احمدی کارمند وزارت امورخارجه و مشاور ارشد سیاسی استاد محقق، سید حبیب الرحمن حسین پور مسئول دیسک چین در ریاست سوم سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی افغانستان، عباس آگاه آمر مطبوعاتی، عبدالرزاق اسماعیلی آمر تشریفات و مرضیه حیدری مدیر جندر معاونت دوم ریاست اجراییه اشتراک ورزیده بودند.

Author

About Author

1 thought on “استاد محمد محقق با منشی عمومی حزب کمونیست چین دیدار کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *