آنچه که در پنجمین کنفرانس گفتگوی های امنیتی هرات گذشت

پنجمین کنفرانس گفتگوهای امنیتی هرات با هدف درک پیچیدگی ناامنی در افغانستان و یافتن راه حل برای آن  در شهر هرات واقع در غرب کشور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این کنفرانس امروز جمعه (۲۳ میزان) با حضور مقامات و کارشناسان ۱۵ کشور و سازمان بین‌المللی در قلعه تاریخی اختیار الدین هرات برگزار شد.

کنفرانس گفتگوهای امنیتی هرات همه ساله در هرات برگزار می شود و در نشست روز جمعه کارشناسانی از کشورهای ایران، پاکستان، ترکیه، هند، بریتانیا، امریکا و روسیه نیز حضور داشتند.

در نشست‌های اختصاصی این کنفرانس خانم «کریستین فر» استاد یک دانشگاه امریکایی بسیار با لحن صریح گفت: جنگ در افغانستان عوامل داخلی و خارجی دارد.

این استاد دانشگاه امریکایی پاکستان را در ناامنی های افغانستان دخیل دانست و گفت که پاکستان از ایالات متحده امریکا پول می‌گیرد و آن را به مخالفان دولت افغانستان می‌دهد.

وی افزود وقتی ایالات متحده امریکا مالیات می‌پردازد می‌داند که بخشی از آن از طریق پاکستان به جیب طالبان می‌رود.

همچنین «داود مرادیان» رئیس مرکز مطالعات استراتژیک و برگزارکننده این کنفرانس گفت: “ما به دنبال دست‌آورد نیستیم بلکه به دنبال تفاهم هستیم. ما می‌خواهیم با برگزاری چنین نشست‌ها و ایجاد شرایط برای گفت‌وگو، تفاهم فکری و سیاسی اولا بین خود ما افغان‌ها به وجود بیاید و دوم بین ما و کشورهای بیرونی.”

آقای مرادیان تأکید کرد: “دستاورد این کنفرانس چیزی نیست جز تلاش برای درک و تفاهم بیشتر.”

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *