یوناما: بیش از ۱۰۰ غیرنظامی در قندوز کشته و زخمی شدند

یونامادفتر نمایندگی سازمان ملل متحد “یوناما” در کابل با نشر خبرنامه ای اعلام کرد که در نبرد قندوز در شمال افغانستان بیش از صد غیرنظامی کشته و زخمی شده اند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، همچنین در این جنگ رویارویی بیش از شش هزار نفر دیگر از خانه های شان آواره شده و آمار کشته و زخمی های جنگ در قندوز در حال افزایش است.

دفتر سازمان ملل متحد “یوناما” در کابل از طرف‌های درگیر خواسته که حقوق بشر را رعایت کنند.

 140927064237_nicholas-haysom_512x288_unama

نیکولاس هیسم فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل و رئیس دفتر “یوناما” گفته: “در مورد وضعیت در قندوز پس از حمله طالبان به این شهر عمیقاً نگران هستم”.

او افزود: “گزارش اعدام‌های فراقضایی از جمله کارکنان بهداشتی، آدم‌ربایی، محرومیت از خدمات درمانی و محدودیت رفت و آمد به خارج از شهر به‌ویژه نگران‌کننده است”.

نمایندگی سازمان ملل تاکید کرده که تمام طرف‌های درگیر براساس قوانین بین‌المللی بشردوستانه مکلفند که از افراد غیرنظامی حفاظت کنند و به حقوق بشر در تمام شرایط احترام بگذارند.

همچنین مارک بودن هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد برای افغانستان گفته که در وضعیت کنونی در قندوز، حفاظت از جان غیرنظامیان باید در هر اقدامی در محور توجه باشد.

آقای بودن تاکید کرده که گروه‌های درگیر باید از استفاده از بمب‌های دست‌ساز و سلاح‌های سنگین در محلات مسکونی شهر خودداری کنند و اجازه دهند که زخمیان به خدمات درمانی دسترسی داشته باشند و نباید مانع کار کارکنان مراکز درمانی شوند.

Author

About Author