حکومت توان دفاع از ارزشهای مردم را ندارد

ولسی جرگه افغانستان ۰۰۵اکثر نماینده گان مردم در مجلس نماینده گان در پیوند به سقوط شهر کندز، مدعی شدند که ستون پنجم در ارگ وجود دارد و حکومت وحدت ملی توان دفاع از ارزشهای مردم را نداشته و رهبران آن باید استعفا بدهند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، علل، عوامل و موانع بر سر راه سقوط شهر کندز در راس برنامه های امروز (چهارشنبه ۸ میزان) مجلس نماینده گان قرار داشت و به همین دلیل نیز مسوولان امنیتی به مجلس فراخوانده شده بودند.

در این نشست، نماینده گان به صورت واضح، حکومت را در دفاع از وطن، ناموس، مال و جان ملت ناتوان عنوان داشته و برای سقوط کندز خواهان دلایل مشخص شدند.

الله گل مجاهد، نماینده مردم ولایت کابل اظهار داشت :«حکومت وحدت ملی به اختیار خود نیست، خارجیها برایش تصمیم می گیرد. وقتی که دو بجه شب حمله می شود، تنها قوماندان امنیه دفاع می کند و هیچ قطعه خاص از اردو و پولیس وجود ندارد و والی غرب نشین نیز به غرب فرار کرده است.»

به گفته وی، رئیس جمهور غنی بر حکومت مسلط نیست و دیگر حکومت کرده نمی تواند و نماینده امریکا و انگلستان است.

بر اساس اظهارات منبع، رئیس جمهور تمام نیروها را خواست و به طیاره ها هم اجازه عملیات نداد که مبادا مردم عادی تلف نشوند؛ در حالی که مردم عادی توسط طالبان به قتل رسیدند.

به باور مجاهد، پاکستان و آی اس آی، حالا دو دروازه دارند که یکی را به روی طالبان باز کرده و دروازه دیگر را نیز به روی داعش و بخاطر بی کفایتی رهبران حکومت وحدت ملی، به زودی نیز داعش از درونته گذشته و به دروازه های کابل می رسد.

در عین حال، کرام الدین رضا زاده، نماینده مردم غور نیز اظهار داشت که حکومت وحدت ملی در یک سال گذشته ثابت ساخت که توان دفاع از تمامیت ارضی کشور را ندارد.

وی برای ادعای گفته خود به سقوط کندز اشاره کرده و می گوید :«سقوط شهر استراتیژیک کندز که جایگاه خاصی دارد، بر بی کفایتی حکومت وحدت ملی، مهر صحه گذاشت.»

رضازاده افزود که وعده های رهبران حکومت وحدت ملی مبنی بر تامین امنیت، کاریابی، رشد اقتصاد و انکشاف متوازن عملی نشده و هزاران جوان کشور به دلیل بیکاری و عدم امنیت، به اروپا رفته و یا طعمه نهنگها شده و یا هم بَرده اروپاییان شدند.

نماینده مردم غور تصریح کرد :«اگر رهبران حکومت توان دفاع از جان و مال مردم را ندارد، احترامانه استعفا بدهند و از مردم معذرت خواهی کنند.»

از سوی دیگر، رضازاده خواهان سبک دوش شدن مقام های محلی کندز شده و از مجلس خواست تا آنها را به ارگانهای عدلی و قضایی معرفی کند.

همچنین این عضو مجلس نماینده گان خواستار برکناری آن عده از مقام های حکومتی شد که فامیلشان در خارج از کشور حضور دارند و هیچ دلچسپی به افغانستان ندارند.

در عین حال، اقبال صافی، نماینده مردم کاپیسا، کنفرانس خبری رئیس جمهور در مورد سقوط کندز را «شرم آور» دانسته و اظهار داشت که وقتی رئیس جمهور می گوید :«کندز در مدیریت است» یعنی اینکه غنی هم رئیس جمهور حکومت وحدت ملی است و هم رئیس جمهور طالبان.

وی با اشاره به سقوط حکومت داکتر نجیب بعد از سقوط شهر هرات و سقوط حکومت ربانی بعد از سقوط مزارشریف، تصریح کرد که سقوط شهر کندز نیز خطرناک بوده و نشان می دهد که حکومت وحدت ملی هم در حال سقوط است.

از سویی هم، ناهید فرید، نماینده مردم هرات در سخنانی اظهار داشت :«حکومت توان دفاع از ارزشهای ملت را ندارد و مجلس باید صدای مردم بوده و از ارزشهای آنها دفاع کند.»

وی هشدار داد که ستون پنجم در ارگ ریاست جمهوری و در اطراف گوش تصمیم گیرنده های حکومت قرار دارند که باید ارگ از وجود این افراد خالی شود.

اما عارف رحمانی، نماینده مردم غزنی، سقوط کندز را به بی نظمی و عدم هماهنگی نیروهای امنیتی ارتباط داده و اظهار داشت که هیآت حقیقت یاب مجلس نماینده گان باید خیانت در سقوط کندز را شناسایی کرده و سهل انگاری را نیز مشخص نماید.

وی در حالی که تاثر خود از فجایع طالبان بر زنان و کودکان را بیان داشت، سقوط شهر کندز را فاجعه بزرگ در طول ۱۴ سال اخیر عنوان کرد و خواهان انجام عملیات گسترده در کندز شد.

در عین حال، محمد اکبری، نماینده مردم بامیان اظهار داشت که اگر حکومت همراهی مردم را با خود نداشته باشد، با شکست و سقوط مواجه خواهد شد.

با این حال، ظهیر سعادت نماینده مردم پنجشیر نیز اظهار داشت که «ستون پنجم» کسی است که از عملیات در کندز جلوگیری کرده و حادثه کندز را کوچک می شمارد.

وی گفت :«اگر نماینده ها به جبهه های جنگ رفته نمی توانند، باید مسوولان بی کفایت را سبک دوش کرده و به ارگان های عدلی و قضایی معرفی کند تا حق مردم را ادا کنند.»

بعد از این صحبتها، مسوولان و نماینده های ارگان های دفاعی و امنیتی به مجلس فراخوانده شدند که رحمت الله نبیل، رئیس امنیت ملی، نورالحق علومی، وزیر امور داخله، افضل امان، رئیس اپراسیون وزارت دفاع ملی و جیلانی پوپل، رئیس اداره ارگانهای محل حاضر بودند.

در ابتدا رئیس امنیت ملی در مورد سقوط کندز و آنچه آنها نتوانستند از سقوط این شهر جلوگیری کنند، از مردم و ملت افغانستان عذرخواهی کرد.

اما زمانی که وی توقف عملیات چند ماه پیش در کندز را وابسته به دلایلی امنیتی عنوان داشت، مجلس به شکل سری پیش رفت تا بازهم مردم و ملت افغانستان از هرگونه صحبت در مورد انجام نشدن عملیات نیروهای امنیتی بر علیه مخالفین و پیشروی مخالفان در شماری از ولایت ها، بی اطلاع بمانند.

گفتنی است که شهر کندز از دو روز پیش در تصرف طالبان قرار داشته و طالبان با حضور در این شهر به تجهیزات و امکانات بسیار نیروهای امنیتی نیز دست یافته اند و عملیات دو روزه حکومت نیز به دلیل ماین گذاری مسیرهای مواصلاتی و عدم آسیب به افراد ملکی تا حال موفق به بازپس گیری این شهر نشده است.

Author

About Author