سید حسن نصرالله: جنگ جهانی علیه سوریه و منطقه شکست خورد

IMG15313197دبیرکل حزب الله لبنان گفت که رویدادهای مکرر در مراسم حج نشان دهنده وجود خلل در مدیریت این کنگره عظیم جهان اسلام است.

سید حسن نصرالله جمعه شب در گفت و گو با شبکه خبری المنار تاکید کرد: باید نمایندگان کشورهایی که حاجیان آنان در حادثه منا قربانی شده اند وارد کمیته تحقیق شوند.

وی بیان کرد: عربستان می تواند مدیریت حج را به عهده داشته باشد اما دیگران باید امکان نظارت بر آن را داشته باشند.

دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد : اجازه ندادن عربستان به مشارکت دیگران در مدیریت حج غیر قابل توجیه است.

دبیرکل حزب الله لبنان گفت با کمال تاسف تحولات و حوادث منطقه سالهاست که اجازه شادی در این ایام را نمی دهد و امسال هم فاجعه منا باعث غم و اندوه شد. من به همه و مخصوصا خانواده شهدا و مجروحان این عید را تبریک می گویم و نیز به مجاهدان و مدافعان لبنان و منطقه که برای مقابله با طرح های توطئه آمیز می کوشند هم تبریک می گویم.

وی افزود: این حادثه برای هر انسانی سخت است و برای مسلمانان به دلیل رابطه دینی و این که در سرزمین مقدس وحی بوده اند سخت تر است مخصوصا که تعداد قربانیان و مجروحان و مفقودان زیاد است.

مسئولیت حادثه منا با دولت عربستان است

نصرالله گفت این حادثه بسیار بزرگ است اما حادثه اتفاق می افتد و نسبت دادن آن به مسایل سیاسی فقط باعث آزار حجاج و خانواده هایشان خواهد شد. و به دور از درگیری های سیاسی جاری در منطقه مسوولیت این حادثه با دولت عربستان است زیرا مسوولیت تنظیم حج را به عهده دارد و مقصر جلوه دادن حاجیان هم پاک کردن صورت مساله برای آل سعود است.

دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه گفت باید درباره این حادثه تحقیق شود و ما از نمایندگان کشورهایی که بیشترین قربانی را در این حادثه داشته اند می خواهیم در کمیته تحقیق شرکت کنند تا از واقعی بودن نتایج آن مطمئن شوند.

من گمان می کنم که این مساله باید در سازمان همکاری اسلامی بررسی شود و دو طرح پیش رو خواهد بود: طرحی برای اداره موسم حج و طرحی برای تشکیل هیات نظارت متشکل از نمایندگان کشورهایی که تعداد زیادی حاجی دارند.

وی افزود: اصرار دولت عربستان برای جلوگیری از مشارکت کشورهای اسلامی در اداره موسم حج دیگر منطقی نیست.

حزب الله در تحولات منطقه ای موثر است

سید حسن نصرالله در بخش دیگری از گفت و گو با اشاره به تحولات لبنان تاکید کرد که: ما یک حزب لبنانی هستیم که به دلیل روابط و هم پیمان هایی که داریم در تحولات منطقه ای موثر هستیم و اگر کسی می خواهد ما را بیش از این جلوه دهد به خودش مربوط است.

وی افزود: ۵ سال جنگ علیه سوریه با هدف سرنگونی دولت دمشق که با مقاومت مردم سوریه مواجه شد و در کنار آن پایداری دوستان سوریه و جا نزدن آنها علی رغم همه فشارها باعث شد که ما امروز به این جایی که هستیم برسیم.

آمریکا و ائتلاف بین الملل علیه داعش شکست خورده است

نصرالله در ادامه گفت: امروز شاهد شکست راهبرد آمریکا و ائتلاف بین المللی علیه داعش هستیم؛ و امروز می خواهم یک بار دیگر درباره مساله پناهندگان با اروپایی ها که ادعای توجه به حقوق بشر دارند صحبت کنم. چاره کار یا توقف جنگ در سوریه و یا پناه دادن آوارگان در کشورهای اروپایی است. پرونده هسته ای ایران هم بسته شد و آمریکایی ها علی رغم آن که تصور می کردند درباره مساله سوریه با ایران چانه زنی کنند اما اعتراف کردند که مذاکرات فقط درباره مسایل هسته ای بود.

سید حسن نصرالله گفت مجموعه ای از عوامل باعث شکست طرح آمریکا شد که در زمان حاضر مهمترین آنها دخالت روسیه است که باعث شده حتی آمریکا و ترکیه از جدیت روسیه مطمئن شوند.

موضع روسیه حمایت از سوریه است

سید نصرالله افزود: موضع کلی روسیه از ابتدا حمایت از سوریه بود و هم از نظر رسانه ای و هم از نظر نظامی به این کشور کمک کرد اما کمک های نظامی به صورت ناگهانی افزایش نداشت مثلا هواپیما با خلبان روس به سوریه نفرستاد و کمک هایش هم بر اساس محاسبات خودش و منافع سیاسی و تاثیر در اوضاع منطقه بود.

با وجود این آمریکا و بعضی از کشورهای عربی تصور می کردند می توانند مسکو را به دوری جستن از دمشق وادار کنند و به این منظور پیشنهادات فریبنده ای را مطرح کردند که بی نتیجه بود. در یک موقعیت دیگر هم بعضی ها تصور کردند روس ها در موضع خود نسبت به سوریه جدی نیستند.

بعد از توافق هسته ای با ایران، روسیه از آمریکا خواست سپر موشکی خود را بردارد مخصوصا که تا قبل از این، ایران بهانه ایجاد این سپر بود. اما عدم توجه آمریکا به این خواسته برای روسیه مهم بود. از سوی دیگر تعداد زیادی داعشی هایی که از چچن و اطراف آن آمده اند و بازگشت آنها امنیت ملی این کشور را تهدید می کند.

از چند ماه قبل موضوع ورود روسیه به صحنه مطرح شده بود که خواستار ایجاد ائتلاف بین المللی جدید مبارزه با داعش با مشارکت ایران، عراق و ترکیه در کنار ائتلاف موجود به رهبری آمریکا بود. میان سران این کشورها دیدارهایی صورت گرفت از این رو به نظر ما ورود روسیه به این عرصه عوامل مستقیم و مهمی دارد و عینیت گرفتن همان جمله ای است که ما چند سال قبل گفتیم: هم پیمان های سوریه دست از حمایت آن برنخواهند داشت.

وی افزود: موضع روسیه و ایران درباره بشار اسد هم مشخص است و هر دو کاملا وی را حمایت می کنند.

نصرالله گفت که به هر نیرویی که وارد شود و از این جبهه حمایت کند استقبال می کنیم زیرا با این اتفاق خطرهای بزرگ تر از سوریه و منطقه دور می شود ومعتقدیم که ورود روسیه عامل مثبت است که نتایج مثبتی هم انشاءالله خواهد داشت.

ایران درسوریه دخالت نمی کند

سید حسن نصرالله در بخش دیگری از گفت وگوی خود با شبکه المنار گفت: ایران در امور داخلی سوریه دخالت نمی کند و هر آنچه که در این ارتباط گفته می شود، نادرست است.

وی گفت: تنها چیزی که ایران از سوریه می خواهد آن است که این کشور در محور مقاومت باقی بماند. تصمیم گیری در سوریه کاملا سوری است و تمام اهتمام ایران آن است که سوریه به دست تروریسم نیافتد.

ابعاد حضور روسیه درآینده نبرد سوریه تاثیر گذاراست

وی افزود: هنوز حضور نظامی روسیه در سوریه کامل نشده است و جنگنده ها، موشک ها و توپخانه بسیار دقیق و امکانات گسترده نظامی برای این منظور در نظر گرفته شده است. ابعاد چنین حضوری در فرآینده آینده نبرد تاثیرگذاراست. روس ها گفتند اگر دمشق از ما نیرو بخواهد ما آماده ایم. سوریه تا کنون چنین درخواستی نکرده است اما ممکن است که این کار را انجام دهد.

دبیرکل حزب الله لبنان خاطرنشان کرد: آمریکا نسبت به موضوع خاصی ابراز نگرانی می کند اما با آن همزیستی دارد و در صدد دستیابی به دستاوردهایی است.

سید حسن نصرالله مطالب ابراز شده در مورد توافق روسیه و آمریکا در باره سوریه را نادرست خواند و گفت: اگر کشورهای منطقه با تروریسم به رویارویی بپردازند این اقدام خوبی است. به عنوان مثال ترکیه کافی است تا مرزهای خود را بر روی تروریست ها ببندد و به کمک های مالی و تسلیحاتی خود به آنان پایان دهد و کافی است تا فروش نفت به عنوان منبع درآمد داعش را متوقف کند. این خدمت بزرگی در راه رویارویی با تروریسم است. برخی از کشورها هم مثلا کافی است تا حمایت رسانه ای خود از تروریسم را متوقف کنند.

آمریکا در راس تروریسم است

وی بیان کرد: دولت آمریکا در راس تروریسم قرار دارد و برای مبارزه با این پدیده شایستگی ندارد و ما معتقدیم که آمریکا در مبارزه با تروریسم جدی نیست و موارد یاد شده را به سود خود بکار می برد. از ابتدای کار خود در سوریه گفتیم که این اقدام در بردارنده اهداف لبنانی سوری است که از القصیر آغاز شد و تا قلمون و جرود عرسال ادامه یافت. هدف ما تسلط یافتن بر کوهستان و تپه ها است تا خطر تروریسم را به کمترین سطح برسانیم. منطقه الزبدانی باقی مانده که مرکز تجمع تروریست های فراری است و ارتش سوریه و نیروهای دفاع مردمی و مقاومت با یکدیگر در خصوص لزوم آزادسازی آن به توافق رسیدند و بدین ترتیب نبرد شروع شد.

نصرالله ادامه داد: در اول ژوئیه نبرد خود در الزبدانی را آغاز کردیم و پس از گذشت دو هفته وضعیت تروریست ها بسیار دشوار شده است. ما بر همه تپه های همجوار شهر تسلط یافته ایم و تروریست های مسلح به استغاثه پرداختند. عناصر جبهه النصره و جنبش احرار الشام در این منطقه و استان ادلب حضور دارند. فوعا و کفریا در این استان همچنان در برابر تروریست ها مقاومت می کنند. تروریست ها معادله فوعا کفریا در مقابل زبدانی را مطرح کردند. ما می توانستیم ظرف مدت کمی زبدانی را آزاد کنیم اما پس از مطرح شدن چنین معادله ای ما آن را فرصت مناسبی دانستیم و تصمیم گرفتیم تا از زبدانی برای حل و فصل مشکل فوعا و کفریا استفاده کنیم.

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: فوعا و کفریا هفت ماه است که بطور کامل در محاصره بسر می برند و همواره مورد تهاجم قرار می گیرند. نظام سوریه می بایست برای مشکل فوعا و کفریا راه حلی می یافت و به همین منظور می بایست زمینه برای بیرون رفتن ساکنان فوعا و کفریا به خارج از منطقه فراهم می شد.

Author

About Author