نخستین شب شعر “اکو” با حضورشاعران افغان در تهران برگزارشد

خبرگزاری خاور میانه – تهران

نخستین شب شعر اکو با حضور شاعران سرشناس کشورهای افغانستان، ایران، تاجیکستان و پاکستان در تهران برگزارشد.

به گزارش خبرگزاری خاور میانه، هدف از راه اندازی این مراسم گسترش تبادلات فرهنگی میان کشورهای عضو اکو و پاسداشت از فرهنگ مشترک و تاکید بر میراث پربار ادبی کشورهای عضو، خوانده شده است.

در این محفل ادبی- هنری که با حضور جمعی از مقامات ارشد فرهنگی ایران، فرهنگیان، شاعران کشورهای عضو اکو  و نیز سفرا و دیپلمات های مقیم تهران در محل موسسه فرهنگی اکو در تهران برگزار شد، محمد افسر رهبین، دکتر محمدلطیف بهاند، محمد سرور رجایی و محمد حسین فیاض از شاعران نام آشنای کشورمان  به شعر خوانی پرداختند.

پروفسور افتخار عارف حسین رئیس موسسه فرهنگی اکو ضمن خوش آمد گویی به میهمانان این مراسم، گفت: وظیفه ما شناساندن فرهنگ منطقه خود به دیگر کشورهاست زیرا مردان بزرگی نماینده فرهنگ ما هستند.

در این رویداد فرهنگی شاعران و ادیبان برجسته منطقه ضمن به خوانش گرفتن سروده های شان، نگاهی نیز به وضعیت شعر و ادب معاصر در کشور متبوع شان و منطقه اکو پرداختند.

همچنین در این محفل محمدباقرخرمشاد رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و بنیاد سعدی، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، محمدحسین جعفریان مسئول دفتر ادبیات فارسی زبانان از ایران حضور به هم رسانده بودند.

آقایان دکتر محمدسرور مولایی استاد دانشگاه و پژوهگر، عارف جعفری شاعر و آهنگساز، خانم زهرا زاهدی شاعر افان و اعضای سفارت افغانستان در تهران نیز حضور داشتند.

گفتنی است که از سوی موسسه فرهنگی اکو محمد افسر رهبین، از کابل، دکتر محمدلطیف بهاند از کشور اکراین، محمدسرور رجایی مدیر خانه ادبیات افغانستان، محمد حسین فیاض و علیمدد رضوانی از تهران در این مراسم دعوت شده بودند.

همچنین در این برنامه دکتر علیرضا قزوه، دکتر موسوی گرمارودی، دکتر سعیدی کیاسری و خانم راکعی از ایران به همراه شاعرانی از کشورهای تاجیکستان و پاکستانی شعرهای‏شان را به خوانش گرفتند.

اجرای موسیقی سنتی  افغانستان بخش دیگری از این برنامه هابود.

این مراسم با سخنرانی غلامعلی حدادعادل و اعطای لوح یادبود به شاعران میهمان پایان یافت و محفل پایانی شب شعر اکو قرار است با همکاری نهادهای فرهنگی ولایت فارس ایران در شهر شیراز برگزار شود.

گفتنی است که ده کشور افغانستان، ایران پاکستان، جمهوری آذربایجان، ترکیه، قرقیزستان، قزاقستان، ترکمنستان،  تاجیکستان و ازبکستان اعضای اکو هستند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *