قومندان کفتر؛ مبارز فراموش شده دوران مقاومت

حالا در افغانستان شهرت و پول با هم گره خورده اند و اکثراً چهره های مشهور سیاسی و جهادی زنده گی مجلل و مادیات هنگفتی دارند.
اما استند کسانی هم که بر خلاف این تصور ها، با آنکه شهرت فرامرزی دارند؛ هنوز نه خانه‌ی مجللی دارند و نه هم از کمک های حکومتی بهره برده اند.

فرمانده کفتر

فرمانده کفتر که وی به عنوان یکی از زنان مبارز و جسور کشور نام برده می شود، تا کنون در محله زنده گی وی اندکترین بازسازی در عرصه های صحت، سرک و معارف نشده است.

راهی که از مرکز ولسوالی نهرین الی دره سجان (محل زنده گی) فرمانده کفتر امتداد یافته است، مخروبه و دشوار گذر است و در موسم بهار و زمستان اکثراً این راه نیز مسدود می شود.

در این دره که حدود ۶ هزار خانواده زنده گی می¬کنند نشانه¬ی از حضور مخالفان مسلح دولت در آن دیده نمی‌شود؛ اما به دور از چشم حکومت همانند مردمان کمون اولیه زنده گی دارند.

این دره (دره سجان) که گفته می شود حدود در آن خانواده در آن زنده گی می کنند، هنوز یک کلنیک کوچک هم ندارد و مکتب ابتداییه که در آن جا موجود است از تجهیزات درسی بی بهره می باشد.

فرمانده کفتر در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه از این بی توجهی حکومت به شدت انتقاد می کند و می گوید، با وجود آنکه بارها با مقامات بلند پایه دولتی دیدار داشته است؛ اما هیچ کدام در باره حل مشکلات مردم‌اش خواست های وی را عملی نکرده اند.

به گفته او نبود مرکز درمانی و دشوار گذر بودن راه اکثراً از مریضان این منطقه قربانی گرفته و هنوز می گیرد.

وی می گوید، بیشتر این قربانیان زنان بارداری استند که بنابر نبود امکانات جان می دهند.

دره سجان در ۳۵ کیلومتری سمت جنوب مرکز ولسوالی نهرین موقعیت دارد و در دوره حاکمیت طالبان مسلح یکی از پایگاه های گروه مقاومت در ولایت بغلان به شمار می رفت.

محراب الدین ابراهیمی-خبرنگار زون شمال

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *