آمریکا در پی دخیل ساختن کشورهای عربی در جنگ سوریه

آمریکا کشوری است که خود را ازجمله  ابر قدرت های جهان میپندارد و با قدرت نمای میخواهد بالای کشورهای دیگر فشار وارد کند تا با سیاست‌های این کشور همسو شوند و یا خود را از راه این کشور کنار بکشند.

حمله اخیر آمریکا بالای خاک سوریه  به روز شنبه هفته گذشته  به بهانه ای بی اساس ترامپ که انگار در دوما سوریه سلاح های شیمیایی بکار رفته است صورت گرفت ثابت کرد که آمریکا واقعا دچار ترس و بحران گردیده است از این رو با همکاری فرانسه و انگلیس مثلث ناکام  را تشکیل دادند که در جنایت ترامپ از او طرفداری نمایند.

هرچند این حمله آنقدر که باید وشاید قوی میبود؛ نبود و به گفته مقامات ارشد دولت سوریه از ۱۱۰ موشک پرتاب شده این کشور ۷۰ موشک توسط این کشور نابود شده است اما معلوم شد این که آمریکا دیگر توان بحث و گفتگو را ندارد و و نمیتواند با بحث و مذاکره به خواسته خود برسد و از ترس اینکه مبادا دیگر حیله هایش نتیجه ندهد و از قدرت جهانی کنار زده شود  از لیست ابر قدرت ها حذف گردد  بالای خاک سوریه حمله نمود و با این حمله ناکام نه تنها به نتیجه مطلوب نرسید برعکس هژمونی خود در جامعه بین الملل را صدمه زد.

در مورد ظهور قدرت‌های دیگر سال‌های که کارشناسان سیاسی نظریه پردازی کرده و بنا بر گفته های این کارشناسان آمریکا در حال از دست دادن قدرت و هژمونی خود در جهان است

هر چند ترامپ کوشید این شکست را به خود نگیرد و با اخطار حمله ای بعدی سرپوشی بگذارد؛ اما دیر شده بود و همه جهان فهمیدند که ترامپ از روسیه حساب برد و این جنگ را ظاهراً به نفع ایران و روسیه به سوریه واگذار کرد، و کشورهای که از آمریکا حساب می‌بردند دیگر کم، کم خود را کنار می‌کشند.

از  جمله کوریایی شمالی در واکنش به این حمله گفت من نتیجه میگیرم آمریکا دچا ضعف قدرت شده است و قدرت ریسک پذیری مقابله با کوریایی شمالی که بمب هسته ای دارد را ندارد .

از سوی هم ترامپ با گرفتن نتیجه برعکس از حمله موشکی وشکست شرم آور در مقابل سوریه و نا امیدی کامل ازپیروزی دوباره  تصمیم گرفت که  از کشور های عربی چون عربستان، قطر و مصر کمک بخواهد ؛ هرچند آمریکا یک هفته قبل از حمله بالای  سوریه قصد خروج نیروهای آمریکایی از مرزهای این کشور را داشت  و با در خواست  اعزام نیروهای نظامی عربستان، قطر و مصر در خاک سوریه و کمک های مالی  دوباره روی این کشور سایه بیندازد. از همین مسیر به خواسته های که با حمله موشکی بالای سوریه  به آن نرسید نایل گردد.

گزارش ها میرسانند که کشور های عربی چون عربستان آماده گردیده تا به این درخواست ترامپ جواب مثبت بدهد اما یک مقام پیشین مصر با نشان واکنش شدید گفته است که هرگز با ائتلاف عربستان و آمریکا یکجا نخواهد شد این در حالی است آمریکا دیگر در میان جامعه بین الملل حیثیت و اعتبار قبلی خود را ندارد و هیچ کشور حاضر نمیشود که ترامپ را در اجرا اهداف شومش یاری نماید در ضمن آمریکا با داشتن مشکلات اقتصادی با چین احتمال دارد دچار بحران اقتصادی در سال ۲۰۱۹ گردد.

در کل می‌توان گفت که آمریکا دارد هژمونی خود را در جهان از دست میدهد و این سبب شده است که با عجله کار کنند و این عجله سبب شده است که در خاورمیانه شکست بخورند و حال با چین هم در جنگ اقتصادی در افتاده اند و این جنگ نفسگیر بر سرقدرت ترامپ را مجبور کرد که واکنش نشان بدهد که نتوانست.

حال ترامپ با فشارهای مجلس سنا و مشاورینش قصد دارد خود را از جنگ در خاورمیانه کنار بکشد و پای کشورهای عربی را به این جنگ بکشد و به گمان اغلب بزرگان در آمریکا گفته اند که ما در مقابل پول که عربستان بابت جنگ میدهد نمی توانیم آمریکا و عساکر خود را به خطر بیندازیم و این سبب شده است که آمریکا از عربستان بخواهد که جنگ خودش را باید خودش با پول و ارتش خود بجنگد.

 

نگینه وارسته

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *